ראש העיר הנבחר, ד"ר לסרי: "היה מאבק קשה וייצרי מול מועמדים לא פשוטים, שניהלו נגדי הסתה חסרת תקדים"

"אני שמח על התוצאה" אומר ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי לאחר היבחרו בפעם השלישית. "היה מאבק קשה, ייצרי מול מועמדים לא פשוטים, שניהלו נגדי מערכת הסתה חסרת תקדים. אני רואה בזה מחמאה שהצלחתי לגבור עליהם. למרות שמדובר בניצחון דחוק אבל הוא ניצחון מתוק ונכון. הפ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בבוקר שלאחר הבחירות נשמע ד"ר לסרי מרוצה. "אני שמח על התוצאה" הוא אומר בשיחה ראשונה עם אתר אשדוגד 10 לאחר היבחרו בפעם השלישית. "היה מאבק קשה, ייצרי מול מועמדים לא פשוטים, שניהלו נגדי מערכת הסתה חסרת תקדים. אני רואה בזה מחמאה שהצלחתי לגבור עליהם, למרות שמדובר בניצחון דחוק אבל הוא ניצחון מתוק ונכון. הפנים שלי קדימה. לחבר את כולם ולהשקיע מאמצים להחזיר את העיר לשפיות ונורמליות ולחיים משותפים. שהמנהיגים האלה יבינו שהם טעו, שההסתה לא עובדת ואין לה מקום בעיר אשדוד. צריך ללמוד לחיות ביחד. אני הייתי מצפה מהם שישימו את האגו בצד ויבואו להגיע לפשרות. האם יסכימו לשבת ולדבר על מציאת מכנה משותף? תשאל אותם. הם חתמו שלא יישבו אתי בקואליציה ואני שומע שלחמני רוצה לבנות בלוק חילוני נגדי. אין בעיה מקסימום ננהל את העיר ברוב דחוק וביד רמה. אני מתכוון להמשיך ולפתח את העיר ולא אתן לאף אחד להפריע לנו. ירצו לשתף פעולה? בשמחה. אני קראתי להם מעל כל במה"

ש. אתה גם קורא להלן גלבר?

"תראה היא בסך הכל מנדט אחד. אני לא פוסל אף אחד. מבחינתי אך אחד לא פסול. ברור שאתחיל עם הסיעות הגדולות. אשמח לשתף את סיעת 'אשדודים' ו'לביאות' שהייתה להם אג'נדה לא של הסתה. מבחינתי יש להם קדימות"

ועו"ד אלי נכט?

"גם הוא מוזמן למרות שעשה הסתה ברשת באותם סרטונים. אבל קראתי שהוא מעוניין להיות בקואליציה, אדרבא, שיבוא"

ש. אבל עם חרדים קודם מין הסתם?

"החרדים הם השותפים הטבעיים שלי, שבזכותם נבחרתי"

ש. יש מצב לחשוש מסגירת השבת?

"אני מודיע חד משמעית בפעם המי יודע כמה שאשדוד לא תהיה סוגרה אלא יהיה בה אותו סטטוס קוו כפי שהיה עד היום. אני נאמן להבטחתי לשמור על סטטוס קוו וימים יגידו וימים יוכיחו את הבטחתי"

ש. נבחרת ב40 אחוז הקולות ויש האומרים ש 60 נגדך בעיר?

"אמרתי קודם שניצחון הוא ניצחון. נכון היו תנאים קשים והיו נגדי שלושה מועמדים ועמדו נגדי ענייני פרויקט התחבורה, הפקקים וסוגית השבת ובכל זאת ניצחתי. הניצחונות הקטנים הם המתוקים"

ש. בעוד חמש שנים אתה מעריך זה יהיה שונה?

"בהחלט. זה לא יקרה שוב, כי התושבים יראו שהכל היה הסתה, שלא חל ולא יחול שום שינוי בנושאי השבת בעיר. זה מה שהפחיד אותם וזה מה שהגדיל את אחוז ההצבעה".

הפערים בין העשייה לתדמית

אז מה קרה? מדוע לצד הפרויקטים הגדולים שעשה הוא לא קיבל את ההכרה ואת התמיכה של כלל הציבור. התשובה מורכבת. ד"ר לסרי וזאת יש לציין, לצד הניהול שלו את העיר ב-10 השנים האחרונות, חווה לא מעט קשיים אישיים וגם ברמה הציבורית. רעייתו האהובה, מרים ז"ל חלתה ולאחר מכן נפטרה. 7 שנים הוא חי חיי אלמנות. הכניסה שלו לעירייה ב 2008 לוותה במבצע "עופרת יצוקה", שבמהלכה העיר אשדוד הייתה תחת התקפת טילים. לאחר מכן, הוא עצמו היה מטרה של עבריינים, שניסו לפגוע בו באמצעות השלכת רימון לביתו, רק בגלל שהוא ניסה לעשות סדר בעירייה, אותה ירש מקודמו צבי צילקר. באמצעות המנכ"ל אילן בן עדי הוא השליט סדר בעירייה, למורת רוחם של רבים מעובדי העירייה.

מעבר למה שחווה באופן אישי, לסרי בדרכו הניהולית העביר את מוטת השליטה למנכ"ל בן עדי ולשאר ראשי המינהלים. לסרי מלמעלה ניהל את כל האופרציה. אבל היה לזה מחיר לא פשוט. החיבור שלו עם התושבים היה מצומצם. על זה מלינים רבים מתושבי העיר. על שסגר את דלתות לשכתו ולא קיבל קהל, טענות של אי נגישות, ניתוק ואי התחברות לתושבים. במילים פשוטות לסרי כמעט ונמנע מלעשות פוליטיקה של התחככות, חיבוקים נשיקות וסחבקיה. על זה החלו גם לצוץ מלא שמעוות, כמו שהוא לא גר באשדוד אלא בפתח תקווה ועוד ועוד. על זה עוד ניתן היה לגשר ולהבליג, אלה שלצערו באה מחאת השבת והטעות הגדולה שלו בניהול המשבר.

754375375373

מחאת השבת פרצה בעקבות התראות ששיגר לסרי ל'מתחם הביג' ו'הסטאר סנטר'. זאת בלחץ החרדים, שדרשו ממנו לסגור את החנויות בשבת. לרגע לא הייתה לו כוונה, כך אמר לאחר מכן, לסגור את הביג בשבתות. העניין הוא שהמחאה התרחבה, בלי שהוא הצליח או לפחות לנסות ל"הרוג" אותה בעודה בחיתוליה. הרי לא באמת נסגרו החנויות בשבת וההסבר שלו היה שמדובר בהנחיה של בית המשפט. כמו כן ,בטעות הוא חשב שזה יחלוף, אבל זה רק פרץ והפך לסמל המאבק של חילוניים וחרדים בישראל. פוליטיקאים מהזרם המרכזי והשמאלי, שרים וחברי כנסת זרמו לעיר והתקשורת חגגה והשאר היסטוריה. כל ההסברים של לסרי שהיו מאוחרים מידי , שהוא בכלל לא התכוון מעולם לסגור את העיר נפלו על אוזניים ערלות. כשהסביר מאוחר מידי שהוא בעד סטטוס קוו ואיחוד האוכלוסיות זה באמת היה מאוחר. התדמית נצרבה. לסרי הפך לאיש הרע בסיפור ולא בצדק.

ולאור התוצאות, לסרי צריך לעשות חושבים גדול. בדרך להרכבת הקואליציה יש לו הזדמנות לאחד פלגים ולגשר על פערים. החרדים עם 10 מנדטים (ש"ס ואגודה) מצד אחד ו8 מנדטים של העולים מחבר העמים (כצנלסון עו"ד אלי נכט ) ובתוספת הרשימות החדשות החילוניות זו יכולה להיות קואליציה שתרגיע את השטח שעלול לבעור. חמש שנים של עשייה עירונית מאוחדת יכולה להביא ללסרי עוד שנים רבות בכס ראש העיר. גם אם צריך לעתים להודות בטעויות, ולשבחו של לסרי הוא עשה זאת גם במסגרת הקמפיין, אז להודות בטעות להסיק מסקנות ולהתקדם הלאה.

IMG 20181031 WA0283

כל הקולות שיישמעו סביב לסרי כמו 'לשים קצוץ על כולם, העיקר ניצחנו ונמשיך הלאה' הם דיבורי הבל שאין בהם הרבה חוכמה. לא תמיד יש ליועצים עצות טובות, בעיקר לכאלה שלא עומדים לבחירה. תשאלו את לסרי איזה מאמץ אדיר עשה להימנע מסיבוב שני ולנצח. לסרי לקח על עצמו בסיוע כמובן של עו"ד גבי כנפו שניהל את המטה הצורה מדהימה, לנצח בסיבוב הראשון והוא עשה זאת במאמץ רב מאוד. בחודשים האחרונים הוא נחשף לציבור, לדעתי, כפי שלא נחשף אף פעם. ונראה שלסרי הבין את השיטה. לצד עשייה והיא עשייה גדולה מבחינתו עליה איש לא מערער הוא הבין שהציבור צמא למגע, לשיחה, לדיבור עם ראש העיר ושיהיה בלתי אמצעי. ללסרי יש חמש שנים לחשב את המסלול מחדש, לחבר אליו את כל הקהלים והדרך שלו לעוד קדנציות תלויה רק בו. בסופו של דבר רק הוא מבין כל חבריו הטובים והפחות טובים ומכל היועצים הטובים והפחות טובים, רק הוא שעומד לבחירה ולמבחן הציבור. רק הוא זה שצריך לעמוד בחזית ולתת דין וחשבון לטוב ולרע. הקמפיין שלו וההתנהלות שלו בחודשים האחרונים היו מצוינים. הוא רק ירוויח אם ימשיך כך החל מהשבוע ועד תום הקדנציה. הציבור יאהב את זה.

הטרגדיה הפוליטית של גלבר

הלן גלבר היא הסיפור הטארגי פוליטי של הבחירות האלה. האישה שבמשך חמש שנים מתנהלת סביב דבר אחד: להיות ראש עירייה, התרסקה בשל התנהלות חובבנית וכושלת שלה בבחירת ובקו בו נקטה. גם היא קורבן של מחאת השבת, שחוללה שינויים פוליטיים בעיר וניתן לראות זאת בהרכב של מועצת העיר. עד למחאת השבת עוד הייתה גלבר מועמדת חזקה לראשות העיר והיוותה איום על משמעותי עבור לסרי. מחאת השבת תפסה אותה לא מוכנה. כולם רצו לשמוע את דעתה באשר לסגירת העיר בשבת והיא גמגמה את עצמה לדעת. הנחיה שקיבלה מצוות האסטרטגיה שלה, שאמרו לה לא להביע דעה נחרצת. מפגיני המחאה לא אהבו את התשובות. במקביל ניהלה עם החרדים סוג של מו"מ מתמשך, שבסופו הובטח לה הבונוס: אגודת ישראל תתמוך בה בבחירות לראשות העיר. היא עמדה בדילמה אם תצא נגד החרדים היא תפסיד אותם. היא הימרה עליהם ומילאה פיה מים ובעוד לסרי מתאמץ להפוך את המשבר הזה ליתרון, גלבר חטפה על הראש מהציבור החילוני. 12 שעות לפני הבחירות בעוד היא ממתינה לשמוע מה יאמרו חכמי אגודת ישראל והיא עוד חושבת שהם יתמכו בה, הגיעה ההודעה: אגודת ישראל תומכת בלסרי. היא יצאה קרחית משני הצדדים. הציבור החילוני פסל אותה, החרדים נטשו אותה. היא חשה נבגדת ומרומה.

כעת עם מנדט אחד במועצה היא תנהל את האופוזיציה כפי שרק היא יודעת לעשות. החרדים, בעיקר האשכנזים מאוגדת ישראל שהובילו אותה באף יצטרכו להיכנס לכוננות ספיגה. כל מהלך שלהם לקבל תציב כזה או אחר, קרקע כזו או אחרת, יעבור את עיניה הבוחנות והחקרניות. חיים קלים לא יהיו להם. היא תנסה בחמש השנים האלה לייצג את עצמה מחדש כמועמדת לראשות העיר. עבודה קשה מאוד מצפה לה.

מועמד נוסף שחטף מהציבור בוחרים שלו הוא סגן ראש העיר אשדוד, בוריס גיטרמן. בוחריו הראו לו את הדלת הבייתה. העוצמה שצבר כיו"ר דירקטוריון החברה העירונית למתנ"סים לא סייעה לו לקושש את הקולות שיאפשרו לו חזרה לשולחן מועצת העיר. גיטרמן שנכנס למועצת העיר עם שני מנדטים וקיבל את סגנות ראש העיר בשל נאמנותו ללסרי חטף מבוחריו שהוציאו אותו לפנסיה.

ד"ר אלי לחמני: "לא פוסל חרדים אם יקבלו את העקרונות של אי כפייה חרדית"

ד"ר אלי לחמני שהיה להפתעת הבחירות האלה עשה את הפריצה לפני מספר חודשים. זאת בעקבות מחאת השבת וההפגנות שפרצו בעקבות הכוונה של העירייה לסגור את הביג בשבת. הוא שעוד התלבט בכלל באותם ימים אם להיכנס שוב לקלחת הפוליטית או לפרוש, הסתער על המציאה בכל הכוח, הביע עמדה ברורה ביחס לכפייה חרדית ונגד סגירת העיר בשבת ובין לילה הפך ליקיר המחאה. ובעוד גלבר לא ברורה בעמדתה וסניה מחליף עמדות ביחס לנושא החרדים והשבת הוא פרת קדימה משאיר מרחוק את גלבר. הוא וסניה התמודדו על אותו פלח מצביעים. גלבר "שתה" לכצנלסון מהבייס שלו מצביעי המגזר הרוסי חילוני את רוב הקולות. בנוסף הוא הצליח לייצר קמפיין מדהים בפשטותו ומצליח לכל אורך הדרך. הן ברשתות החברתיות והן ברחבי העיר. המסרים קליטים, ברורים ולא מתחנפים. זה עבד. עם שלושה מנדטים כעת , מספר מנדטים גבוה יותר מסיעתו של לסרי הוא לא פוסל כניסה לקואליציה. "אני ושב שמה שצריך לעשות כעת זה ליצור בלוק חוסם חילוני" הוא אומר בבוקר שלמחרת הבחירות. "אם תהיה קואליציה חילונית שתמשור על עיר פתוחה אני שם".

החרדים איתו הם תמכו בו. אתה תהיה מוכן להצטרף?

"אם תהיה חתימה על הסכם של עקרונות על עיר חופשית בשבת והחרדים יסכימו אז אין בעיה. אין לי בעיה לשבת במצב כזה עם החרדים. אנחנו רוצים בתי קולנוע בשבת למשל. גם במהלך הבחירות לא פסלתי את החרדים. אם הם יסכימו להיעדר כפייה כגוש אני חושב שזה בסדר. אני לא מחפש תפקיד ולא חובר לקואליציה בכל מחיר. אני מוכן לשמוע. לפני כן ננסה ליצור גוש חוסם חילוני"

עו"ד נכט: "בגלל שלושת הליצנים הפסדנו"

גם פרשת האיחוד בינה לבין כצנלסון, ולחמני שעלה על שרטון היה טריגר לכישלון שלה כולל של חבריה. הם ישבו במשך חודשים, דיברו, סיכמו ושוב דיברו ורבו ושוב הסתכסכו ולא הצליחו להגיע לנוסחה של הסכם איחד בניהם נגד לסרי. בסופו של דבר האיחוד לא נחתם ובמקום להיות תלויים זה בזה הם נותרו תלויים זה לצד זה, ולסרי כל הדרך חזרה לקומה החמישית צוחק עליהם. "שלושת הליצנים האלה" אומר לי בבוקר שלמחרת, עו"ד אלי נכט שהפתיע עם 2 מנדטים. "דפקו את הסיפור. בגללם החילוניים הפסידו את הבחירות. בגלל אגו לא התאחדו. אני את שלי עשיתי באו יותר תושבים להצביע הקמפיין שלי היה אגרסיבי והצליח. חבל לי על תושבי אשדוד ואני קורא לכל הרשימות החילוניות להתאחד לגוש אחד ולוותר על עקרונות ואגו. אני קורא אגב גם לכצנלסון להצטרף לקואליציה"

אתה כבר בפנים?

"תראה המטרה שלי לעשות ולעשות. לא לשבת באופוזיציה. נראה מה יהיו קווי היסוד ואיך יתנהל המו"מ ונחליט. המטרה לשבת עם לסרי למו"מ כדי לקבל את הכלים שאיתם נוכל לעבוד".

גלבר: "מכבדת את החלטת הבוחר, אמשיך לשרת את הציבור"

לסיכום הטרגדיה הפוליטית של גלבר ניתן לומר את הדבר הבא: עם מנדט אחד במועצה השמיים לא נופלים. הרבה תלוי בה. עם מנדט אחד היא יכולה לחולל צרות לא מעטות. מצד שני לקואליציה דומה שהיא לא תצטרף. ספק אם יקראו לה. עו"ד גבי כנפו ראש המטה של "אשדוד בתנופה" הצהיר לפני הבירות כי ימליץ ללסרי לא לקרוא לה לקואליציה. הוא פסל אותה באופן אישי. קשה לראות איך קורה ההיפך. הדיבורים שהיא תפרוש לא נראים סבירים. גלבר היא אישה די חזקה ויכולה לשרוד את ההפסד הצורב הזה. עם מנדט במועצה היא יכולה לשמש שומר סף. "אני מכבדת את הכרעת הבוחר ומייחלת ומקווה שראש העיר יחיאל לסרי ישכיל להעלות את אשדוד על דרך המלך לטובת כל תושבי אשדוד. נאמנה לערכיי ולאמונתי, אמשיך לשרת את כל התושבים שדורשים שירות איכותי לתושב. אהיה להם נציגה נאמנה בעירייה אבל לא רק. פעילותי הציבורית תוסיף ותתרחב לטובת התושב ולמענו".

ראש המטה של כצנלסון: "צריך לשתף פעולה עם לסרי"

ובדרך לבניית הקואליציה גם מול אלה שהתמודדו מול לסרי שווה לשמוע מה יש למנהל המטה של סניה כצנלסון, יעקב שטרית לומר. "אני קורא ללסרי לעשות חשבון נפש וללכד את כולם. אני מעריך ואוהב את לסרי באופן אישי ואני לא נגד יחיאל. אני נגד אלה שסביבו. התוצאות מראות שרוב הציבור באשדוד בחר נגדו. אני סבור שהוא צריך ללכד את כל אלה שנבחרו ואז הוא ייצא גדול. הוא צריך להבין שהוא לא יכול לנהל את העיר לבדו עם כזו תוצאה. ההפסד שלנו היה בגלל אגו של לחמני וגלבר. עובדה שסניה קיבל יותר משניהם. התושבים הפסידו בגללם. זה קרע ולכן אני אומר ניצחון כזה מראה קרע בעיר. העובדה שיש ללסרי רק שני מנדטים אומרת הכל"

אז מה צריך כצנלסון כעת לעשות אחרי שחתם שלא יכנס לקואליציה עם לסרי?

"לסרי צריך להקים קואליציה מקיר לקיר כולל עם כצנלסון, למרות שחתמנו שלא נכנס איתו לקואליציה. זה לטובת העיר ולטובת התושבים הנאמנים והטובים. כולם חייבים להתעשת, לשים את האגו בצד ולשתף פעולה עם לסרי. לכבד את כולם אחרת אני צופה שהעיר תבער ויהיה קיטוב”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן