ד"ר לחמני: "אסגור את 'יובלים' כראש העיר"; עו"ד כנפו: "לחמני פועל מתוך נקמנות ופופוליזם בחירות"

תאגיד המים 'יובלים' ממשיך להתעמר בתושבים חלשים באשדוד, והפעם הם 'נפלו' על זוג פנסיונרים המתקיימים מקצבת זיקנה. הם קיבלו דרישת תשלום של כ- 800 שקלים עבור שימוש במים בחודשים מרץ אפריל, תשלום גבוה פי 4 מהחשבונות הרגילים. הסיפור מקבל פרופיל גבוה גם מצד ה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מסע התלאות של זוג קשישים מאשדוד שנאלץ לעבור עם תאגיד המים 'יובלים' הוא עוד דוגמא להתעמרות בתושבים שומרי חוק, שמקבלים חשבונות תשלום לא מוצדקים, לכאורה, על שימוש יתר במים. זה לא דבר חדש והתלונות שמגיעים למערכת "השבוע באשדוד" רק מלמדות ששום דבר לא משתנה שם בחברה ועולם כמנהגו נוהג. התלונות על התאגיד הם בעיקר על דרישות תשלום גבוהות על שימוש במים, שלדברי התושבים לא השתמשו בפועל. מכתב לקוני שמוכר לתושבי אשדוד מהתאגיד ובו דרישה לתשלום מים לא הגיונית. גם כשמוכיחים לנציגי התאגיד על ידי חוות דעת של מומחים שאין נזילה ואין היגיון בדרישות התשלום הגבוהות, החברה באופן דורסני וחסר התחשבות דורשים את התשלום הגבוה. בדרך כלל מדובר במשפחות מעוטות יכולת או קשישים שבקושי יכולים להגן על עצמם מפני דרישות אלה וחוששים מתביעות ובתי משפט. ולמי מהם יש כוח להתמודד מול תאגיד כוחני ודורסני.

הסיפור של ליזה ואלכסנדר גלייזר מאשדוד זוג פנסיונרים המתקיים מקצבת זיקנה, שמשלמים את כל החשבונות שלהם באופן מסודר: חשמל, ארנונה מיסים ומים, יכול ללמד עד כמה אטימות וחוסר התחשבות ושימוש לרעה יש בתאגיד הזה. בני הזוג נדהמו לקבל בחודש יוני האחרון של שנת 2018 את חשבון המים עבור חודשי מרץ- אפריל. החשבון זינק מכ- 200 שקלים בממוצע ל 818.20 שקלים. הם היו בהלם. לדבריהם לא הייתה סיבה לחריגה כזו של חשבון המים וסברו לתומם שיש טעות בחשבון. הם חשבו כי יפנו ל'יובלים', יסבירו את הטעות שתקון במהרה. טעות לעולם חוזרת הם חשבו לעצמם.

אלא שמחשבות לחוד ומציאות לחוד. הם אכן פנו ל'יובלים' לברר ונאמר להם שאם הם רוצים להוכיח שלא השתמשו ואולי הייתה נזילה ושישכרו אינסטלטור שיבדוק אם הייתה נזילה באחד מהצינורות מים בביתם. "בעלי וגיסי בדקו ולא מצאו נזילה", מספרת אלה, בתם של בני הזוג. "הזמנו אינסטלטור שבדק בכל צינורות הבית ובבניין ולא מצא נזילה".

שמחים ומאושרים הם פנו שוב לתאגיד המים 'יובלים' והציגו בפניהם את הממצאים: אין לנו נזילה הם סיפרו לנציגי התאגיד ולכן אתם מתבקשים לבטל את הדרישה הגבוהה של תשלום המים הזה. הנאיביות של בני הזוג התגלתה בגדול ומסע הטרטורים נמשך. כי כעת נציגי התאגיד שלחו את בני הזוג הפנסיונרים לבדוק את מונה המים. הם התבקשו לשלוח את המונה לבדיקת תקינות. הותקן להם מונה חדש והמונה הישן נשלח לבדיקה. כעבור זמן שב המונה הישן עם חוות דעת: המונה תקין.

5629486072676
מהתוצאות הללו בתאגיד לא התרשמו בכלל וחזרו לדרישה המקורית: את מלוא התשלום שדרשו מהתחלה. לצד הבקשה גם הובהר להם שאם לא יישלמו הם יעברו למחלקת אכיפה שזה כולל עיקולים, וריביות ומי יודע עוד מה. בני הזוג הפנסיונרים המתקיימים מקצבת נכות של כ- 1,800 שקלים לחודש אינם יכולים לעמוד בתשלום גבוה שכזה, אבל הם חששו שחברת 'יובלים' ינקטו נגדם באמצעים משפטיים לגביית התשלום, הם קראו לעזרה לבתם והתחננו אליה שתשלם את הכסף.

התחושה במשפחה היא מעליבה ומשפילה. בני המשפחה חשים כי נעשה להם עוול, מאחר והם טוענים שלא השתמשו באותה כמות מים מעבר לשימוש הרגיל וכי המונה תקין ולא הייתה נזילה, אז מדוע זה הם צריכים לשלם פי 4 ממה שהם רגילים?. "אין הצדקה לחריגה כזו גבוהה" אומרת הבת אלה. "אני מבינה שאם יש חריגה ב- 50 או 100 שקלים אבל מתשלום של 183.30 עבור חודשי ינואר- פברואר לתשלום מעל 800 שקלים, זה נראה תמוה. אבא שלי שאל אותי ' מה הם חושבים שיש לי בריכה פרטית בבית?'. אבל זה לא עזר. ב'יובלים' התעקשו לגבות את מלוא הסכום. לא צריך להיות כלכלן כדי להבין שהם רוצים לקחת מאיתנו כסף. עשינו הכל ומה שנשאר זה לפנות לתקשורת ואני לא מתכוונת לשתוק כי זה גזל. ביובלים מחכים שנתייאש האמת קצת התייאשנו וזה המטרה שלהם. יובלים זו חברה שמשקרים לנו"

הבת אלה, שלא מתכוונת לעבור על הסיפור לסדר יום פנתה בתלונה חמורה לרשות המים, שאחראית על תאגידי המים. היא הייתה בטוחה שתקבל מענה אבל כל חלופת המיילים, בינה לבין נציגי רשות המים לא הועילו. גם שם היא חוותה סוג של טרטור. "התבקשתי למלא טופס הצהרה על המקרה להעברה לטיפול. ביקשתי במייל לקבל את הטופס ונאמר לי שאין טופס כזה ועלי להגיע שוב ל'יובלים' לכתוב הצהרה. אבא שלי לא דובר עברית טובה וגם לא הוגן לטרטר אותו או את אימא שוב ל'יובלים'. ואנחנו לא יכולים כל פעם להיעדר מהעבודה כדי ללכת למלא טופס. צריך שיהיה טופס כזה להורדה ושאפשר למלא ולשלוח להם. לא מספיק שגובים מהוריי כסף אז לטרטר ולטרטר עד שמקבלים החזר?" אומרת בכעס אלה.
לאחרונה, לאחר מספר שבועות של טרטור והתעקשות של אלה לקבל תשובות הם קיבלו מכתב מ'יובלים' בו נכתב בין היתר :"אם אותרה נזילה ותוקנה, נתבקשתם להמציא לנו את המסמכים הרלוונטיים על מנת שנוכל לפעול ולזכות את חשבונכם. מד המים שנותק והורד, נבדק ונמצא תקין לאחר בדיקה מקיפה ומקצועית על פי הוראות החוק. מאחר ומד המים לאחר הבדיקה נמצא תקין ובהתאם לכללי המים על פיהם אנו פועלים, אנו רשאים לזכות את חשבונו של צרכן רק כאשר צרכן מוכיח כי הייתה בביתו נזילת מים שתוקנה ו/או כאשר מדובר במד מים לא תקין שנבדק במעבדה חיצונית, לפיכך אין באפשרותנו מבחינה חוקית לבצע תיקון בחשבונכם".
בהמשך נכתב כי נבדקה האפשרות להגיש את הבקשה לבירור חריג. "לא ברור מהו המקור לצריכה החריגה שנמדדה בנכס" הם כותבים. "דהיינו מקום בו נשללה נזילה בנכס, חריגה מעל 60 מ"ק וכן נשללה האפשרות שהמד אינו תקין. נוכח כמות הצריכה החריגה שנרשמה, מדובר ב- 39 מ"ק, ולפי הדין, כמות צריכה זו אינה עומדת בסף של מינימום 60 מ"ק חריגה כנדרש. לפיכך ולמצער, אינכם עומדים בקריטריונים על מנת שנוכל להמשיך הליך זה על פי חוק".

אלה לא ויתרה והמשיכה להתלונן ברשות המים ובמקביל פנתה לתקשורת. לאחר הפניה לקבלת תגובה , מסתמן פתרון מיוחד להשבת הכסף שנגבה שלא לצורך " פתאום כן יש אפשרות להחזיר את הכסף? לא מספיק שיובלים דרשה מחיר גבוה ללא הצדקה, טרטרה זוג קשישים שאין להם יכולת לעמוד בהוצאה כזו ושצריכים להוכיח שלא צרכו יותר מים מהרגיל אז גם לא מיידעים על כל האפשרויות?" כועסת אלה על ההתנהלות של תאגיד המים.

ד"ר לחמני: "צריך לסגור את התאגיד "יובלים"

המועמד לראשות העירייה, ד"ר אלי לחמני שכיהן תקופה קצרה כיו"ר התאגיד, בתקופה בה שימש בקואליציה עם לסרי אומר שאם ייבחר הוא ייבחן את סגירת התאגיד. "שואלים אותי הרבה תושבים מדוע לא סוגרים את תאגיד המים 'יובלים'" אומר ד"ר לחמני השבוע. "התושבים – קצה נפשם בחשבונות מנופחים בלי סיבה עם תשובות לקוניות: 'זה מה שיש', 'אל תחפשי היגיון בחשבון כי אין'. פנתה אלי רק השבוע אישה עם סיפור מדהים. היא סיפרה שקיבלה חשבון של 500 שקלים בדירה בבניין. מדו ר בזוג עובדים שקיבלו בעבר 170 שקלים תשלום מיובלים והיא בדקה שאין לה נזילה והשעון תקין. הם בדקו. מצב עגום ולא הגיוני לשלם כל כך הרבה עבור מים".

לדעתו של ד"ר לחמני, אין מקום לחברת 'יובלים' במתכונתה הנוכחית. "אמרתי לא אחת שצריך לסגור אותה. החברה למעשה לא עושה דבר אלא מפעילה קבלני משנה לכול הפעילות. יש בזבוז רב של כספים בה והנסתר רב על הגלוי, היחס לתושב גרוע. בתחילת הקדנציה כיהנתי כיו"ר החברה הזו מספר חודשים. דבר ראשון שדרשתי מכל החברה – מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים – להפסיק להתייחס לתושב כטרחן אלא כלקוח, שצריך לקבל את השירות הטוב ביותר. הקמתי צוות שיטפל במענה ישיר ואישי לתושבים, דרשתי שהחברה תיתן הסברים מספקים ותבוא לקראת התושבים בכל הנדרש".

486597876542356

ד"ר לחמני אומר כי גם יזם תכנית לפיה כל שעוני המים בעיר יהיו מחוברים לרשת וכך כל תושב יוכל דרך הסמארטפון שלו לדעת בכול רגע נתון את צריכת המים שלו ולהתריע מידית על נזילה (ולא חודשים אחרי, בקריאת השעון). "הכספים שוריינו לכך, אך לצערי עקב פרישתי מהקואליציה בגלל תרגילים מכוערים של לסרי כנפו וחבריו – הכל הוקפא ולא נעשה דבר. כיום מדובר בחברה מנופחת בה מועסקים קרובים ומקורבים עם בזבוז אדיר של כספים".

אם תיבחר לראשות העירייה מה בכוונתך לעשות?
"בכוונתי, מיד עם בחירתי לראשות העיר, לטפל בנושא, לבחון באם יהיה ניתן לפרק את החברה ולהחזיר את משק המים לעירייה – ובאם לא לייעל את החברה ולשנותה מקצה לקצה".

עו"ד כנפו: "לחמני כיו"ר התאגיד פעל בצורה לא תקינה"

דבריו של ד"ר לחמני מרגיזים מאוד את ממלא מקום ראש עיריית אשדוד, עו"ד גבי כנפו המשמש כיו"ר התאגיד: "מדובר בתעמולת בחירות פופוליסטית, נגועה ונקמנית, של מי שלו חשבון פתוח עם תאגיד 'יובלים', וזאת לאחר שנאלץ לעזוב את התאגיד בניגוד לרצונו, לאחר תקופה קצרה ביותר. לחמני מתיימר בחודשים הספורים בהם כיהן כיו"ר התאגיד להיתלות באילנות גבוהים שאינם נחלתו. תאגיד 'יובלים' פעל במקצועיות, ביעילות, בנורמות הגבוהות ביותר ועל פי כל דין לאורך כל הדרך. מר לחמני לא השכיל להבין את תפקידו כיו"ר התאגיד. בכניסתו לתפקיד הוא עבר קורס דירקטורים, מה שמראה שהיה חסר לו את הידע והמקצועיות הנדרשת".
עו"ד כנפו הוסיף ואמר: "מר לחמני מתהדר בפרסומיו כי הוא פעל לייעל בזמנו בחודשיו הספורים כיו"ר תאגיד, אך לצערנו דברי הבל הם, וההוכחות הכתובות מראות כי לא חידש דבר וכי ב'יובלים' הייתה לאורך כל הדרך משנה סדורה לממשל תאגידי, שכוללת מבנה ארגוני צר ויעיל ותוכניות השקעה שהיו קיימות הרבה לפני הגעתו של מר לחמני לתפקידו כיו"ר התאגיד. לחמני היה צריך לבצע פעולות בודדות בכדי לראות את ההצלחות של תאגיד המים 'יובלים' אשדוד בכל הנושאים בהם התאגיד מוסמך לפעול, כמו לדוגמא לבדוק את הביקורת היסודית והרחבה שערכו רשות המים במרכז הגבייה ונמצא כי "עובדי התאגיד הם בעלי תודעת שירות גבוה אשר מטרתם לשפר את השירות לתושבים ולייעל את עבודת התאגיד" (מתוך דברי הסיכום והמסקנות של דו"ח ביקורת רשות המים). יעידו על כך מאות מכתבי התודה של לקוחות התאגיד, המספרים על חווית שירות יעילה, מהירה, אדיבה ומקצועית".
עו"ד כנפו סיכם ואמר: "לחמני פעל בתקופתו שלא לפי ממשל תאגידי תקין ורב הנסתר על הגלוי. פקידי 'יובלים' מצאו עצמם במאבק בלתי פוסק לשמור על נורמת השוויוניות, התקנות והחוקים המחייבים אותם מפני התנהלות לחמני. ידוע לו כי תעריפי המים וכללי המים נקבעים על ידי כנסת ישראל ורשות המים, ואין לתאגיד כל אפשרות לסטות מהחובות שמוטלים עליו. לצערנו מר לחמני, גם לאחר מספר חודשים ספורים כיו"ר התאגיד, עדיין לוקה או רוצה ללקות בחוסר ידיעה בסיסי לגבי התנהלות החוקית של תאגידי המים במדינת ישראל".

יובלים: "מבררים את הפנייה"

מ״יובלים״ אשדוד נמסר בתגובה: "המתואר בפנייה ידוע ומוכר ל"יובלים אשדוד" אשר מתנהל לבירור העניין תוך מתן שירות מיטבי ובשיתוף פעולה עם משפחת גלייזר. אנו נעדכן את בני המשפחה בימים הקרובים עם סיום הברור והטיפול בפנייתם לשביעות רצונם".

אין חדש בדרישות התשלום ההזויות של 'יובלים'

"השבוע באשדוד" במשך השנים פרסם תחקירים רבים על הנעשה ב'יובלים' בתחום החישובים והחשבונות שמקבלים תושבים. לא מעט סיפורים הזויים על דרישות תשלומים. הנה מקבץ של השנים האחרונות

בסדרת כתבות ותחקירים שפרסמנו על החיובים המוזרים וההזויים של "יובלים" מגיעים מידי שבוע עשרות תלונות של תושבים למערכת העיתון. פניות של תושבים שקיבלו חריגות הזויות בצריכות המים וחשבונות בלתי הגיוניים. רפורמת המים הקפיצה את חשבונות המים במאות אחוזים – אזרחים רבים חשים תסכול וזעם על החשבונות המנופחים.

הנה מקבץ קטן מהשנים האחרונות על מעללי התאגיד 'יובלים'. סיםפורים שראו אור ב"השבוע באשדוד" על נפלאות התאגיד וההתעמרות בתושבי העיר. במקרה אחד במהלך 2016 חייבה 'יובלים' תושב אשדוד אילחן קריאף בכ-4000 אלף שקלים, למרות טעות ברישום מספרי מדי המים. זה התברר כטעות בהצלבת מדי המים עם השכן . "הם חייבו אותי על המים של השכן שלי, והודו על בזה", אומר אילן קריאף "ועכשיו הם שוב רוצים כסף".

מקרה נוסף והזוי של קטי שלו, תושבת אשדוד במהלך 2014 נמצאה בחוב של יותר מ-12 וחצי אלף שקלים היות והיא לא מוכנה לשלם מכיסה את החשבונות ההזויים שקיבלה מתאגיד המים. היא היחידה מבין הפונים שחוץ מתסכול וכעס רב, נקטה בצעד אקטיבי כנגד יובלים וסירבה לשלם את החשבון. היא הקימה את קבוצת הפייסבוק "יובלים הביתה". כמו כן, שלו קוראת לשלוח אליה בקבוצה את חשבוניות המים על מנת שיחד התושבים יוכלו לנקוט באמצעים משפטיים ותקשורתיים נוספים כנגד התאגיד.

מקרה נוסף מ2015 מבית היוצר של "יובלים" הוא של עליזה פירוז. היא בעלת דירה עומדת ריקה ואיש לא גר בה. היא עצמה עברה להתגורר בתל אביב. היא קיבלה דרישה מ"יובלים" לשלם סך 1,437 שקלים עבור צריכת מים בדירה הריקה. "הלכתי ליובלים ואמרו לי ' את תשלמי, לא מעניין אותנו כלום' .

התלונות נגד 'יובלים הגיעו גם מוועדים בתים משותפים. לפני כשנה חשפנו כאן תופעה: בניינים משותפים באשדוד מקבלים מכתבי התראה מתאגיד המים "יובלים" על צריכה חריגה בבניין המשותף של 200 אחוזים מהרגיל. באופן מפתיע, נציגי הוועדים ערכו בדיקות של מומחים לבירור דליפה, פיצוץ או צריכה חריגה ולא גילו דבר. כך למשל התלונן יו"ר ועד בניין ברובע יב' ג'ורג' אלמקייס: "זה אותו מכתב שנשלח לכולם, וזה מעורר שאלות ותהיות".

יצוין כי בכל המקרים התגובות של התאגיד הם חד משמעיות וכי לטענתם הם פועלים על פי חוק והרישומים והחישובים שלהם מדויקים ואמינים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן