ashdod10 logo

"עמרם אבן חיים היה אגדה בתחום המוזיקלי"

לפני מספר ימים הובא למנוחת עולמים עמרם אבן חיים, שהיה בעל ידע רב בתחום המוזיקלי. אבן חיים היה עובד נמל מסור, ידע לשלב את עבודתו בנמל יחד עם התחום האומנותי הייחודי לו
מנחם גלילי-משאש | רביעי, 27 יוני 2018 22:12

מאות ליוו את הזמר והאומן, עמרם אבן חיים, למנוחת עולמים. הזמר והפייטן הידוע אמיל זריהן סיפר: "את עמרם ז״ל ראיתי לראשונה בשנת 1967 הוא הופיע בבר מצווה שלי. הוריי ז״ל הזמינו אותו כי שמעו על זמר אומן עולה חדש ממרוקו. הוא הדהים את קהל שומעיו. לימים התפרסמתי ושוב נפגשנו. הייתי אז עובד כזמר ופייטן, הבחור שליווה אותי אז היה ישועה אזולאי האגדי שממנו למדתי הרבה. היה לנו אירוע גדול שבו נבצר מנגן העוד שעבד איתנו להגיע, ופניתי לעמרם לחבור אלינו, הוא נענה בשמחה הפגשתי בינו לבין ישועה אזולאי וכאן נוצר חיבור ורומן מתמשך בין שלושתינו שארך ימים רבים ושנים”.

עוד מספר זריהן: "התוודעתי לאומן בעל ניסיון חיים, עשיר בידע המוזיקלי שלו נגן עוד מעולה, ובעל ידע עצום בכל מכמני השירה בכללותה, ועם קול אדיר ווקליזציה מדהימה שהרטיטה לבבות. אני יכול לומר שממנו למדתי מוסר עבודה שאצלו זה היה טאבו. לא זכור לי שבמשך שנים רבות נמנע מלהופיע ולו פעם אחת, בשל שפעת, חום, צרידות, או עייפות. אומן שאפשר היה לסמוך עליו. הרבה חוכמת חיים, בעל חוש הומור נדיר, שילב את התחום המוזיקלי עם עבודה מסודרת בנמל אשדוד".

IMG 20180627 WA0022

אבן חיים היה בעל ביטחון עצמי, לא התרגש ולא היה בררן, ידע לפרגן וגם לבקר והיו לו אינטיאיציות חדות. כמו כן ידע להבדיל בין יושרה לתככנות (ערמומיות), את מי לכבד, וממי לשמור מרחק. כשהגיע לארץ ישראל, הבין שהוא נכנס לגוב אריות, העליה של שנות השישים הביאה איתה מגוון עצום של אומנים, נגנים, וזמרים ממרוקו, שבאותם ימים היוו את מרכז התרבות הצפון אפריקאית בישראל והתרכזו בעיקר ביפו ובאשדוד.

באותם ימים רוב האירועים כמו בר מצוות, חתונות וחינות נערכו במתנס״ים, ומתחת ל״בלוקים״ שניבנו על עמודים ונעטפו בברזנט הפכו לאולמות אירועים.עמרם ז״ל הבין שהמשחק הוא ״תפוס כפי יכולתך״. הלו״ז ביומנו היה תמיד מלא בהזמנות לאירועים. השאר ״זכו״ רק למה שהשאיר.

8638575453

אמיל זריהן

אבן חיים היה איש משפחה למופת, פאני אישתו שתיבדל לחיים ארוכים עמדה לצידו ותמכה בו תמיכה מוחלטת. הוא הקפיד על הכנסת אורחים מאין כמותה, אהב להתחדש במגוון רהיטים בבית, היה מקורי וחדשן. חיפש את מערכות ההגברה העכשוויים. עמרם היה ללא ספק, אגדה בתחום המוזיקלי בו הוא עסק לא היה דומה לו.

מקורב נוסף עו״ד דוד גולן, שהכיר את המנוח, מוסיף ומספר: ״מדובר בעובד נמל שהקדיש כל חייו למוסיקה התמ חה בסגנון ה״שאעבי״, באנדלוסית וכמו כן גם ביצע את שיריו של סמי מוגרבי בדייקנות רבה". עוד מוסיף גולן, כי "עמרם בלט ביצירת אוירה טובה ונינוחה לכל מקום אליו הוזמן. שימח אנשים וידע לקבל כל אדם בסבר פנים יפות. כיבד את הבריות מתוך יראה וענווה אותנטית. היה מסור לאשתו וילדיו”.

לשאלה, מדוע המוסדות המתוקצבים, ע״י העירייה, של התזמורת האנדלוסית ומרכז פיוט ושירה, לא הכירו בתרומתו הרבה והגדולה למוסיקה המרוקאית, השיב עו״ד גולן: ״זה סיפור ארוך״.