ashdod10 logo

סכנת האופניים החשמליים באשדוד

על פי עמותת 'אור ירוק' 17 אנשים נפגעו אשתקד באשדוד מפגיעת אופניים חשמליים. ב'אור ירוק' שולחים אצבע מאשימה על העלייה בנפגעי האופניים החשמליים אל משרד התחבורה
ענת ביגר | חמישי, 07 יוני 2018 04:51

עדה, תושבת אשדוד מרובע ב' טיילה לפני 3 חודשים עם הכלב האהוב שלה. "יצאתי מפתח הבית למדרכה ושם התנגשו בי ובכלב שני רוכבי אופניים שנמלטו. נזרקתי ברצפה וגם הכלב שלי" היא משחזרת. למזלה, זה היה בשעות הבוקר ועוברי אורח מיהרו לעזור לה לקום. היא סבלה מחבלות בעיקר ברגליים שהגלידו, "אבל מאז הפחד נותר אצלי ואצל הכלב". עדה לא התלוננה במשטרה ולא אושפזה בעקבות הפציעה ואינה נכללת בנתוני עמותת ״אור ירוק״, המודאגת מהעלייה במספר הנפגעים מהאופניים החשמליים.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2018 נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמליים – מספר זהה למספר הרוכבים שנהרגו בשנת 2017 כולה. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים – שני מאושפזים בכל יום בממוצע, כך עולה מניתוח של עמותת ״אור ירוק״ לנתוני מכון גרטנר. באשדוד בשנת 2017 נפגעו 17 בני אדם מפגיעת אופניים חשמליים. לעומת 22 בשנת 2016, אומנם ירידה במספר המאושפזים בעקבות התאונה אולם מכת האופניים החשמליים לא פוסחת על אשדוד.

על פי ניתוח של אור ירוק עולה כי מספר המאושפזים בתאונות אופניים ממשיך ועולה מידי שנה כאשר, בשנת 2017 נרשמה עלייה של 6% לעומת 2016. עוד נמסר מעמותת אור ירוק כי ב- 5 השנים האחרונות אושפזו בבתי החולים 2,101 אנשים לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. באור ירוק מדגישים כי מדובר בפציעות חמורות יחסית שמצריכות אשפוז. מניתוח של העמותה לנתוני מכון גרטר עולה כי אחד מכל 4 מאושפזים לאחר תאונת אופנים הוא ילד או נער מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה. וכי כ- 14% מהנפגעים סבלו מפגיעת ראש קשה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת ״אור ירוק״: "העלייה במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים מצביעה על גודל המחדל של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאורך השנים האחרונות. כדי לצמצם את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים חייבים לשלב כוחות בהגברת האכיפה וההסברה ובעיקר חייבים להתחשב בבטיחות הרוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה יעודים ורציפים כדי להפריד אותם מכלי הרכב ומהולכי הרגל".

באשדוד החלו לאכוף את את הנושא וכזכור, לפני פסח יצאו הפקחים לבתי הספר התיכוניים, נכנסו לכיתות והסבירו לתלמידים מהן הוראות חוק האופניים החשמליים ומה מצופה מהם. קדמה לכך הכשרה אותה עברו הפקחים העירוניים וקבלת סמכויות אכיפה ממועצת העיר, בהתאם לחוק שעבר אשתקד בכנסת ונכנס לתוקף לפני מספר חודשים, במטרה לייעל את מנגנוני הפיקוח והאכיפה ברשויות המקומיות. "הפקחים הוכשרו להתמודד עם עבירות תעבורה המבוצעות ע"י רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינט ממונע, אופנוע וכן הולכי רגל" אומרים בפיקוח על החוק שנועד לסייע באכיפת עבירות תעבורה המבוצעות על מדרכות ומתן הגנה להולכי הרגל.

הסמכויות החדשות שהוענקו לפקחים העירוניים מאפשרות להם להורות על הפסקת העבירה, לדרוש הזדהות של מבצע העברה, לעכב את הרוכב, לרשום דו"ח ובמקרים מסוימים אף להוציא את האוויר מצמיגי האופניים ואם יצטרכו יוכלו, במקרה הצורך, אפילו לתפוס, להרחיק ולהחרים אופניים או סוללות לאופניים חשמליים. "הכשרת המפקחים העירוניים לאכיפה של רכיבה מסוכנת על אופניים חשמליים ותחילת האכיפה בפועל, היא אבן דרך במאבק שלנו כנגד התופעה המטרידה הזאת" אומרים בפיקוח ומציינים כי "במהלך שלושת השבועות האחרונים, עצרנו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שביצעו עבירות וסיכנו את עצמם ואת הולכי הרגל".

כמה רוכבים על אופניים חשמליים בצורה מסוכנת באשדוד?

מבדיקת ׳אור ירוק׳ באשדוד וסביבתה כ-88% הרוכבים שנצפו באשדוד לא חבשו קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים, ביבנה ובגן יבנה רכבו כלל הרוכבים ללא קסדה

בקרוב יצאו בני הנוער לחופש הגדול ולמשך חודשיים יבלו ללא מסגרת ויעבירו שעות רבות מחוץ לביתם, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. רבים מבני הנוער מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החובה לרכב עם קסדה עד גיל 18 ובכל גיל בדרך שאינה עירונית, או האיסור לרכב על המדרכה וכן החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16. הרכיבה מבלי להכיר את החוק מעמידה בסכנה את אותם הרוכבים ואת יתר משתמשי הדרך שסביבם.

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק ל"קרן עזריאלי" – הפועלת לחיזוק החברה הישראלית, יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 114 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ- 3,200 רוכבי אופניים חשמליים.

הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים התעסקו בטלפון הנייד בעת הרכיבה, האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים והימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום.

באשדוד: 88% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 11% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה, 54% מהרוכבים רכבו על המדרכה, 34% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים וב-86% מן התצפיות לא נראו שבילי אופניים במקום.

 

הסכנה מאופניים חשמליים באשדוד

 

 

על פי עמותת 'אור ירוק' 17 אנשים נפגעו אשתקד באשדוד מפגיעת אופניים חשמליים @ ב'אור ירוק' שולחים אצבע מאשימה על העלייה בנפגעי האופניים החשמליים אל משרד התחבורה

 

ענת ביגר

 

עדה, תושבת אשדוד מרובע ב' טיילה לפני 3 חודשים עם הכלב האהוב שלה. "יצאתי מפתח הבית למדרכה ושם התנגשו בי ובכלב שני רוכבי אופניים שנמלטו. נזרקתי ברצפה וגם הכלב שלי" היא משחזרת. למזלה, זה היה בשעות הבוקר ועוברי אורח מיהרו לעזור לה לקום. היא סבלה מחבלות בעיקר ברגליים שהגלידו, "אבל מאז הפחד נותר אצלי ואצל הכלב". עדה לא התלוננה במשטרה ולא אושפזה בעקבות הפציעה ואינה נכללת בנתוני עמותת ״אור ירוק״, המודאגת מהעלייה במספר הנפגעים מהאופניים החשמליים.

 

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2018 נהרגו שבעה רוכבי אופניים חשמלייםמספר זהה למספר הרוכבים שנהרגו בשנת 2017 כולה. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמלייםשני מאושפזים בכל יום בממוצע, כך עולה מניתוח של עמותת ״אור ירוק״ לנתוני מכון גרטנר. באשדוד בשנת 2017 נפגעו 17 בני אדם מפגיעת אופניים חשמליים. לעומת 22 בשנת 2016, אומנם ירידה במספר המאושפזים בעקבות התאונה אולם מכת האופניים החשמליים לא פוסחת על אשדוד.

 

על פי ניתוח של אור ירוק עולה כי מספר המאושפזים בתאונות אופניים ממשיך ועולה מידי שנה כאשר, בשנת 2017 נרשמה עלייה של 6%  לעומת 2016. עוד נמסר מעמותת אור ירוק כי ב- 5 השנים האחרונות אושפזו בבתי החולים 2,101 אנשים לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. באור ירוק מדגישים כי מדובר בפציעות חמורות יחסית שמצריכות אשפוז. מניתוח של העמותה לנתוני מכון גרטר עולה כי אחד מכל 4 מאושפזים לאחר תאונת אופנים הוא ילד או נער מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה. וכי כ- 14% מהנפגעים סבלו מפגיעת ראש קשה.

 

ארז קיטה מנכ"ל עמותת ״אור ירוק״: "העלייה במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים מצביעה על גודל המחדל של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאורך השנים האחרונות. כדי לצמצם את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים חייבים לשלב כוחות בהגברת האכיפה וההסברה ובעיקר חייבים להתחשב בבטיחות הרוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה יעודים ורציפים כדי להפריד אותם מכלי הרכב ומהולכי הרגל".

באשדוד החלו לאכוף את את הנושא וכזכור, לפני פסח יצאו הפקחים לבתי הספר התיכוניים, נכנסו לכיתות והסבירו לתלמידים מהן הוראות חוק האופניים החשמליים ומה מצופה מהם. קדמה לכך הכשרה אותה עברו הפקחים העירוניים וקבלת סמכויות אכיפה ממועצת העיר, בהתאם לחוק שעבר אשתקד בכנסת ונכנס לתוקף לפני מספר חודשים, במטרה לייעל את מנגנוני הפיקוח והאכיפה ברשויות המקומיות. "הפקחים הוכשרו להתמודד עם עבירות תעבורה המבוצעות ע"י רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינט ממונע, אופנוע וכן הולכי רגל" אומרים בפיקוח על החוק שנועד לסייע באכיפת עבירות תעבורה המבוצעות על מדרכות ומתן הגנה להולכי הרגל

 

הסמכויות החדשות שהוענקו לפקחים העירוניים מאפשרות להם להורות על הפסקת העבירה, לדרוש הזדהות של מבצע העברה, לעכב את הרוכב, לרשום דו"ח ובמקרים מסוימים אף להוציא את האוויר מצמיגי האופניים ואם יצטרכו יוכלו, במקרה הצורך, אפילו לתפוס, להרחיק ולהחרים אופניים או סוללות לאופניים חשמליים. "הכשרת המפקחים העירוניים לאכיפה של רכיבה מסוכנת על אופניים חשמליים ותחילת האכיפה בפועל, היא אבן דרך במאבק שלנו כנגד התופעה המטרידה הזאת" אומרים בפיקוח ומציינים כי "במהלך שלושת השבועות האחרונים, עצרנו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שביצעו עבירות וסיכנו את עצמם ואת הולכי הרגל".

 

במסגרת

כמה רוכבים על אופניים חשמליים בצורה מסוכנת באשדוד?

מבדיקת ׳אור ירוק׳ באשדוד וסביבתה כ-88% הרוכבים שנצפו באשדוד לא חבשו קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים, ביבנה ובגן יבנה רכבו כלל הרוכבים ללא קסדה

 

 

 

בקרוב יצאו בני הנוער לחופש הגדול  ולמשך חודשיים יבלו ללא מסגרת ויעבירו שעות רבות מחוץ לביתם, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. רבים מבני הנוער מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החובה לרכב עם קסדה עד גיל 18 ובכל גיל בדרך שאינה עירונית, או האיסור לרכב על המדרכה וכן החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16. הרכיבה מבלי להכיר את החוק מעמידה בסכנה את אותם הרוכבים ואת יתר משתמשי הדרך שסביבם.

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק ל"קרן עזריאלי" – הפועלת לחיזוק החברה הישראלית, יצאו לאחרונה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF  ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 114 רשויות ובמהלכן נצפו למעלה מ- 3,200 רוכבי אופניים חשמליים.

הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים התעסקו בטלפון הנייד בעת הרכיבה, האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים והימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום.

באשדוד: 88% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 11% מהרוכבים התעסקו בנייד תוך כדי רכיבה, 54% מהרוכבים רכבו על המדרכה, 34% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים וב-86% מן התצפיות לא נראו שבילי אופניים במקום.

 

 

 

 

כיתוב

 

(צילום: יוסף בן חיים, חדשות 24)

הוסף תגובה

תגובות לא ראויות תוך שימוש בביטויים העולים כדי לשון הרע יימחקו מהאתר.