ashdod10 logo

שביתה, ביזיון בית משפט, קנסות ונזק במיליונים

שבוע סוער מאוד עבר על נמל אשדוד והסעיר את המשק בעקבות שביתה פראית. נציגי הוועדים לא הגיעו לדיונים בבית הדין והואשמו בביזוי בית המשפט, נעלמו ליומיים, ונאלצו לשלם כ-100 אלף שקלים כל אחד. במוצאי שבת כבר התייצבו לדיונים ולמחרת הורו לעובדים לחזור לעבודה. הנזק המוערך עומד על 350 מיליון שקלים
ענת ביגר | חמישי, 17 מאי 2018 15:29

שביתת הפתע הפראית של העובדים בנמל הסתיימה לאחר מספר ימים ונציגי הוועדים הורו לעובדים לחזור לעבודה. אבל המאבק על הרפורמה בנמלים לא הסתיים. השביתה פרצה ביום רביעי שעבר בצהריים, כיומיים לאחר שבית הדין הוציא צו לעובדים לא לשבות הם פתחו בשביתה באופן פתאומי וזאת על רקע המו"מ על הרפורמה בנמלים.

הנהלת הנמל עתרה לבית הדין בבקשה שיורה לעובדים לשוב לעבודה. בית הדין זימן את נציגי הוועדים אולם אלה "נעלמו" ולא התייצבו לדיון. בית הדין בתגובה הורה למשטרה להביאם לדיון אך המשטרה לא מצאה את ראשי הוועדים שירדו למחתרת. רק לאחר שבית הדין הטיל על ראשי הוועדים תשלום קנסות הם התייצבו במשטרה ולפני כניסת השבת הם הפקידו ערבות אישית בסך 20,000 שקלים כל אחד. בנוסף בית הדין הטיל עליהם קנסות אישיים בגובה 80,000 שקלים, מתוכם 50,000 שקלים למדינה ועוד 30,000 שקלים לנמל אשדוד.

9756435

ראשי הוועדים הגיעו לדיון במוצאי שבת שנמשך עד לפנות בוקר, בסיומו כאמור, הורה בית הדין לשוב לעבודה, ודחה את ההחלטה על הדיון בביזוי בית המשפט ליום שלישי. שופט בית הדין הארצי לעבודה אילן איטח מתח ביקורת על התנהלות נציגי הוועדים. ״האירוע שקרה כאן הוא בלתי אפשרי במדינת חוק. זו בעיה ברמת המאקרו זו בעיה ברמת יחסי העבודה במשק והיא לא קשורה לנמל אשדוד או לנמל חיפה. מה שקרה כאן הוא דבר שבית המשפט לא יכול לעבור עליו בשתיקה".

בזמן הדיון הלילי שנמסך עד השעה 04:00 לפנות בוקר התגודדו עשרות עובדי נמל מחוץ לכותלי בית הדין במטרה לתמוך בראשי הוועדים שלהם. חלקם קראו קריאות גנאי נגד מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ומנכ"ל חברת נמל אשדוד יצחק בלומנטל וגם כנגד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהגיע לדיון. יממה לאחר פרוץ השביתה ביום חמישי שלחה ההסתדרות הודעה לכלל עובדי הנמלים בה הפצירה בהם לחזור לעבודה ולא להפר צו או חוק." המשך השביתה והפרת הצווים היא הפרת חוק, העלולה לשאת משמעויות אישיות לעובד המפר, לרבות פליליות. דרכנו אינה בהפרת חוק וצווי בית משפט! אנו קוראים לכם לשוב מידית לעבודה" טענו בהסתדרות.

״נלחמים על הנמל, נלחמים על הבית"

ובניסון להסביר את עדיהם החריפים של הוועדים וההיעלמות שלהם מהדיונים בבית הדין שלחה יו"ר ועד מינהל בנמל, מיכל לוגסי מסרון לעובדי הנמל. "אני בורחת מהמשטרה כי עשינו ביזיון ולא החזרנו את העבודה" היא אמרה. "זאת על מנת לשמור על הנמל שלנו. על הבית שלנו על הפרנסה שלנו. על הבית שההורים שלנו בנו. כל אחד מאיתנו נקנס באופן אישי". עוד סיפרה לוגסי לעובדים כי בשעה ששהתה "במחתרת" הגיעה משטרה לבית שלה. "הם ערכו חיפוש. כמעט שברו לי את השער. חיפשו בארונות חיפשו מתחת למיטות, חיפשו אותי כדי לקחת אותי למעצר. בושה וחרפה. לא גנבתי, לא רצחתי, בסך הכל אנחנו למען העובדים. למען הפרנסה ולמען הבית שלנו".

בשיחה עם אשדוד10 אמרת לוגסי לאחר שהרוחות נרגעו והעובדים שבו לעבודה סדירה כי שום דבר לא זז במו"מ. "לצערי הרב לא שאני מתגאה בזה. זו הייתה טעות מבחינתנו. לפחות מבחינתי, ואני מאמינה גם מבחינת ראשי הוועדים האחרים. זו הייתה טעות שעשינו את הביזיון. פשוט לא הייתה ברירה אנחנו נלחמים על הבית שלנו".

1544

על מה אתם בעצמם נלחמים?

"אנחנו לא נלחמים על עוד כסף, אנחנו נלחמים על זה שאנחנו רוצים לעבוד בכבוד. אנחנו רוצים לעבוד. אם אנחנו נתחיל תחרות לא שיוויונית זה כמו שאני אנהג בקורקינט ואת תנהגי על מרצדס, כי בסופו של דבר האיתנות הכלכלית תיפול, ולא יהיה שכר לעובדים ואנשים שנכנסו לנמל ובנו את החיים שלהם, ולקחו משכנתאות והביאו ילדים לעולם ימצאו עצמם מחוץ לנמל בלי עבודה".

את יודעת שמאבק שלך הוא תמיד נתפס בציבור כמאבק על השמנת

"הדעות האלה לא נכונות על הנמל. לא כולם מרוויחים 70,000 שקלים. זה לא נכון. התדמית לא נכונה. אני אישית מייצגת עובדים שצריכים השלמה לשכר מינימום".

איך הרגשת השבוע הזה?

"התייחסו אלי כאילו אני מארגון הפשע. בסך הכל מה אנחנו מבקשים? נכון זה ביזיון בית הדין. בית המשפט זה מקום קדוש אבל זה מאבק על הבית והפרנסה. את המאבק נמשיך".

יו"ר ועד הציוד המכאני עמית שרף התייחס אף הוא למה שקרה השבוע בנמל ואמר כי "אנחנו לא ניכנע ולא נירתע ויחד בכל דרך גם ננצח. בימים האחרונים גילינו שהמדינה באמצעות ההנהלה מחפשת דרך לחסל את נמל אשדוד. לא פחות ולא יותר. היום הוכיח זאת שר התחבורה כשכתב בפוסט אלים וביריוני נגד העובדים כי מטרתו לדאוג לבעלי ההון שקיבלו במתנה מהמדינה נמלי ים פרטיים"

אבי אבן חיים ממלא מקום יו"ר ועד הציוד המכאני התייחס אף הוא לדברי שר התחבורה ואמר כי "שר התחבורה שהסית נגד אלון חסן פתאום מבין ש 'יורשיו של אלון' לא אנמיים ופראיירים כמו שהוא קיווה שנהיה. האם השר חשב שנשתוק כשהוא מנסה לחסל את הנמל כי חשב שברגע שאלון חסן ילך הוא יוכל לעשות זאת בלי מפריע?. מצער ששר במדינת ישראל שקופתה מתעשרת בזכות העובדים מנסה לפגוע בהם ולהכפיש אותם".

השר כץ מסר בתגובה לאירועים ולטענות הקשות נגדו מצד הוועדים :"אני רואה בחומרה רבה את התנהגות ועדי עובדי הנמלים. הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים חלפו ללא שוב. הרפורמה בנמלים נמצאת בעיצומה ותביא בתוך שנים ספורות להקמת נמלים חדשים לתחרות, ביטול המונופול והוזלת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל".

ביום שני לאחר חזרת העובדים לעבודה פנתה הנהלת הנמל לבית הדין הארצי והגישה דיווח על התפוקות התפעוליות של הנמל מאז סיום השביתה. ,בסיום משמרות ב' ו- ג' ליום 13.5 18 ניתן לדווח כי תפוקות העבודה בנמל בכלל הסקטורים חזרו למצב הנורמטיבי והינן כמצופה" דווח לבית הדין.

שבוע שביתה בנמל : נזק של 350 מיליון שקלים

ובתוך כך באיגוד לשכות המסחר בוחנים הגשת תביעה פיצויים נגד העובדים על נזקים במיליוני שקלים שנגרמו להם עקב השביתה

ויש מי שטוען שהשביתה בשבוע האחרון גרמה לנזקים במיליוני שקלים והם בוחנים אפשרות תביעה נגד עטובדי הנמל. נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין טוען כי "לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה".

על פי הערכות כלכלני האיגוד, הנזק בגין יום שביתה אחד בנמלי הים נאמד בעשרות מיליוני שקלים, נוכח העובדה שסחורה לא משוחררת מהנמלים וחלקה הופך לפג תוקף (כמו ייצוא וייבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד רפואי לבתי חולים ועוד.

הנזק המוערך לשבוע שביתה הוא בגובה 350 מיליון שקלים. "השביתה והעיצומים התכופים גורמים לנו עיכובים גדולים בקבלת סחורות. אם בתהליך רגיל לוקח 4 ימי הפלגה מהספק בחו"ל, כרגע אנחנו מדברים על חודש מכיוון שחברות הספנות נאלצות לדחות כל הזמן את ההפלגות או לבטל בגלל שהאניות תקועות בנמל אשדוד. אנחנו נשארים בלי מלאי והמתחרים שלנו מנצלים את ההזדמנות ומספקים במקומנו סחורה. אנחנו מאבדים לקוחות בגלל זה" טוענים באיגוד.