מס חדש ברובעים המזרחיים: "החצרות שלנו מוזנחות, חולדות מסתובבות, אז על מה לוקחים כסף?"

תושבי הרובעים המזרחיים המוזנחים והלא מטופחים נדהמו מדרישת העירייה לשם מס חדש בסך 204 שקלים תחת סעיף "חצרנות". בעירייה מסבירים כי מדובר בפרויקט מהפכני של ראש עיריית אשדוד, לסרי לטיפוח הרובעים המוזנחים. התושבים לא מצליחים להבין איך פרויקט מהפכני שכזה עולה ל

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

האם עיריית אשדוד ממהרת להכניס את היד לכיס של התושבים כדי לכסות על הזנחה שלה בשיפור מניקיון העיר ברובעים המזרחיים? האם העירייה מטילה מס חדש על תושבי הרובעים המזרחיים המוזנחים ממילא? מהוראת תשלום שקיבלו תושבים מרובע ו' בסך 204 שקלים בגין סעיף חדש ולא מוכר עד כה לתושבי העיר בשם "חצרנות", עבור ניקיונות חצרות. זאת על פי החלטתו של ראש העירייה, יחיאל לסרי. כאילו לא חסר לתושבים עוד מס כמו 'אגרת השמירה, שלא תמיד ממלאת את ייעודה והיו על כך הרבה מאוד טענות ותלונות. אגב, בכמה ערים בארץ בוטלה האגרה הזאת.

הרובעים המזרחיים, ו' ג' וח' תמיד היו החצר האחורית של העיר אשדוד. מי שביקר לאחרונה ברבעים המוזנחים באחרונה חש בושה ומבוכה, לנוכח הפער העצום ביניהם לבין הרבעים החדשים והמטופחים במערב העיר. חלק מתושבי אשדוד יוצאים כל בוקר לקראת מדשאות ירוקות, פרחים צבעוניים והרבה סלעי נוי ואחרים, למרבה הצער, יוצאים אל מראה של עשבייה צהובה ומוזנחת, חולדות משוטטות ושקים גדולים של אשפה מצחינה.

WhatsApp Image 2018 01 24 at 12.30.462

WhatsApp Image 2018 01 24 at 12.30.46

האבסורד הוא, שהעירייה לא לוקחת אחריות גם על שטחי הניקיון שלה ולא פעם צריך להתקשר עשרות פעמים למוקד העירוני כדי שיגיעו לפנות אשפה או גזם מיותר. אז מה באמת קורה בתוך החצרות? מסתבר שכלום, והכלום הזה עולה לתושבי העיר הרבה מאוד כסף.

המס החדש הזה מרגיז את התושבים. הלנה, תושבת רובע ו’, המומה לנוכח התשלום החדש: "מילא אם העירייה הייתה מטפחת לי את החצר אז הייתי מבינה על מה התשלום אבל צריך להתקשר המון פעמים לעירייה ורק אם יש מישהו שמכיר מישהו באים לקחת את הזבל והולכים. החצרות שלנו מוזנחות, כל היום חולדות מסתובבות, על מה לוקחים את כל הכסף? לכי תראי את ט"ז, י"ז, ט"ו, שם לוקסוס ואצלנו זוועה. אנחנו סוג ג' וזה כבר ידוע. כאילו שברובע ו' לא גרים תושבי אשדוד. למה? בגלל שלאנשים פה אין כסף? האמת שהתייאשנו כבר מזמן".

גם גלינה תושבת השכונה לא מבינה על מה המס החדש נגבה: "אפילו פעם אחת לא ראיתי מישהו שהגיע לנקות את החצר שלנו. הכל מוזנח ומלוכלך".

תושב אחר טוען כי העירייה גובה באופן שוטף והרבה כסף של ארנונה ומיסים. "מה הם עושים בכספי המסים שלנו? בשביל מה מטילים עלינו עוד מס. גם ככה קשה לנו. זה נראה כמו הכנסת יד לכיס שלנו שלא בצדק"

העירייה: "פרויקט חצרנות הוא על פי החלטת לסרי"

מהעירייה נמסר כי מדובר בפרויקט של ראש העירייה שעבר את אישור המועצה והוא נעשה בהסכמת הדיירים

מעיריית אשדוד נמסר כי "עיריית אשדוד, על פי החלטת ראש העיר, יזמה את פרויקט חצרנות, מיזם מקורי ומהפכני שהפך לדגל ברמה הלאומית ונותן מענה חוקי למעורבות הרשות בסיוע וטיפוח בשכונות הוותיקות. הפרויקט זכה לאישור מועצת העיר ואף תוקן ואושר חוק עזר עירוני, הן במועצת העיר והן במשרד הפנים. ייעודו של המיזם הוא לדאוג לניקיון, גינון וטיפוח החצר הפרטית של הבניין, בשכונות הוותיקות, בהן האוכלוסייה המקומית לא יכולה לטפל בנכסיה ואפילו מתקשה להתאגד כוועד מקומי.

המיזם מציע סוג של שותפות בין הרשות לבין התושבים ברובעים הוותיקים, כאשר אלה המעוניינים להצטרף לפרויקט נדרשים להמציא טופס הסכמה עליו חתומים לפחות 85% מדיירי הבניין מבקשי השירות. העירייה, באמצעות קבלן המלווה בפיקוח של מינהלות הרבעים, מבצעת את משימות הטיפול בחצר הבניין פעמיים בשבוע, בעלות מסובסדת ואחידה של 17 ש"ח לחודש לכל יחידת דיור.

התושב במרכז הוא לא סיסמה ריקה מתוכן אלא תפיסה מהותית של העירייה הנגזרת מתוך השקפת עולם חברתית עמוקה. מיזם החצרנות אפוא הוא אחד הביטויים לכך במיוחד לאור הקושי הידוע,

הקיים בחלק מהבניינים ברובעים הוותיקים, של ההתאגדות הדיירים לוועד ואי היכולת לגבות כספי ועד אפילו לדברים הפשוטים ביותר כדוגמת: ניקיון וגינון, חשמל ומים וכיו"ב.

העובדה שעד ה-31/12/17 נכללו כ-1650 יחידות דיור במיזם (ברובעים א,ב,ג,ו), מלמדת יותר מכל הן על הצורך והביקוש והן על נכונות המיזם בתפישה חברתית ותרומתו לקהילה הוותיקה.

לאור כך אנו צופים כי בשנת 2018 תוכפל כמות הדיירים שיבקשו להצטרף למיזם החצרנות ב-6 הרובעים הוותיקים (א,ב,ג,ו,ז,ח). מינהלות הרבעים המפקחים על המיזם, קשובים ללב התושבים ואף שיפרו, לבקשת התושבים ובהסכמתם, את רעיון הגבייה בכך שהיא נעשית אוטומטית דרך חשבון הארנונה. שירות זה שנעשה באישור אגף הגבייה, מאפשר למי שמעוניין לשלם מראש ולכל השנה את התשלום עבור המיזם בעלות של 204 ש"ח (17 ₪ X 12 חודשים), כפי שמופיע בדוח הארנונה שצרפת.

כן יצוין שכל בנין רשאי לבקש את הפסקת השירות בכל עת, עם החתמה של הדיירים והודעה 30 יום מראש. מיזם מבורך זה התקבל באהדה ובחיבוק גדול ע"י התושבים וזוכה להרבה מאוד תודה מצד התושבים. המיזם אינו מחייב איש אלא ניתן למי שהביע הסכמה כאמור לעיל".

"אף אחד בעירייה לא החתים אותי ואני מנקה בעצמי את החצר"

שיחה עם תושבת רובע ו' מעלה את השאלה האם העירייה אכן גובה את המס החדש הזה בהסכמת הדיירים כפי שהיא מצהירה, או שזה נעשה ללא הסכמת הדיירים, כפי שעולה משיחה עם אחת הדיירות ברובע

ש. – הלנה ערב טוב

הלנה –"ערב טוב"

ש. – השכן שלך אמר לי שקיבלת מהעירייה לשלם 204 שקלים על חצרנות ?

הלנה –"אני חושבת, לא הסתכלתי.. אבל כן".

ש. – קיבלת לשלם עירייה על חצרנות, על החצר של הבית המשותף.

הלנה –"אה לא שמתי לב לזה. חשבתי שהעלו לנו את המיסים יותר מדי".

ש. – אז אני אגיד לך מה, הם אומרים שהחתימו אתכם, חתמתם על טופס שאתם רוצים שינקו לכם את הבית, את החצר.

הלנה –"את מי הם החתימו בדיוק ?"

ש. -ככה אומרים בעירייה, החתימו את האנשים.

הלנה –"שיראו לי את החתימה שלי. אני לא יודעת מי החתים אותי. אני לא חתמתי על אף טופס, אני לא חותמת בלי לקרוא בחיים שלי".

ש.- אני יכול לכתוב מה שאת אומרת".

הלנה – "לדבר אני מוכנה".

ש.-אז לא החתימו אותך?. שכן שלך אמר לי שיש לכם מנקה לחצר שאתם משלמים לו באופן פרטי, למי שמנקה את החצר, נכון?

הלנה –"אני מנקה את החצר שלי בעצמי. אני מנקה את הגינה שלי".

ש. – מהעירייה אמרו כי הם מנקים את הגינה שלך. בגלל זה את צריכה לשלם אז את חושבת שלא, נכון? את בטוחה שלא?

הלנה –"אותי בכל מקרה לא החתימו על אף מסמך. אני לא יודעת על מה הם מדברים בכלל"

ש. -תגידי לי, יש ועד של הבית, ועד בניין

הלנה – "לא, שכן שלי היה בוועד, והוא הפסיק. אני מנקה את המקום שלי וזהו, אבל לחתום אני לא חתמתי על אף טופס ואני לא מאמינה שגם מישהו מהשכנים.. קודם השכנים שלי רוסים, רובם. ואם יש איזה משהו הם באים להגיד לי. אין מצב שמישהו החתים איזה מישהו. אני רוצה לראות את החתימה, הם בכלל לא מנקים פה"

ש. –בכלל לא מנקים מהעירייה?

הלנה – "הם לא מנקים עד שאני מתקשרת לשכן שלי, ואני לא יודעת מה השכן עושה שניקו פה.את האמת פעם שעברה היה תענוג להסתכל מהחלון שהם מנקים אחרי שמתקשרים אליהם. אני חושבת שאני היחידה שיש לה 100 שיחות למוקד שיבואו והם לא באים"

ש. – אז לא מדובר בניקיון על החצר שלך…

הלנה –"איזה חצר? למה אני גרה בוילה?"

ש. -זה מה שהם אומרים שיש לכם חצר והם מנקים

הלנה –"איזה חצר?. שוב, למה אני גרה בוילה?. חצר צריך להיות שטח פרטי, שלי, פרטי. למי יש פה חצר?. חצר זה אם אני קונה וילה ויש השטח שלי זה שלי באמת".

ש. -אבל יש לכם את החצר בכניסה. גינה כזו ארוכה.

הלנה –"אני מנקה את הגינה שלי, אני שלחתי את בעלי לנקות כשלא הרגשתי טוב".

ש. –אז לא מנקים לך?

הלנה –"חרא בלבן מנקים. קודם כל מאחורי הגינה שלנו הם מחויבים לנקות, כי זה של העירייה הם מחויבים. מלפנינו, איפה שהגן וגם מאחורי זה. הגן שלהם לא שלי. כשזה יהיה רשום בטאבו על שמיט אני ארד ואנקה בכייף, שאף אחד לא יעבור לי יותר. אני לא מבינה את העירייה. אני לא מבינה, האזור הזה נהיה חבל על הזמן. זה לא רק בקשר לניקיון. לא שולחים לפה, לא עושים פה כלום באזור ו'. אני צריכה לרדת כל שבוע לנקות. בוא תראה עכשיו תבוא. במקרה עכשיו תבוא תראה איפה אני גרה, נקי וקצת תלך תראה מלוכלך, אני לא אנקה את כל השטח שליד הגן, סליחה, אני לא משרתת שלהם".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן