מנהלת המחלקה לסרטן ב'אסותא אשדוד': "כל אישה מגיל 30 ומעלה צריכה להיבדק"

הסטטיסטיקה קובעת כי אחת מכל 7 נשים בישראל תחלה בסרטן השד במהלך חייה. בכל שנה, כ-4,500 אנשים מאובחנים כחולים בסרטן השד וכאלף אנשים המאובחנים כחולים מוצאים את מותם בכל שנה כתוצאה מהמחלה הארורה. בבית החולים הוקמה מחלקה חדשה לטיפול בסרטן בראשותה של פרופסור די

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

כאשר הוקם בית חולים 'אסותא אשדוד' נקראה פרופסור דינה לב, שעבדה בבית החולים תל השומר, לעמוד בראש היחידה לכירורגיית שד. ההצעה קסמה לה מאוד. בכל זאת להקים מחלקה ולעצב אותה על פי ראות עיניה המקצועיות. את רוב חייה הקדישה פרופ' לב לחקר הסרטן ובמיוחד סרטן השד. עכשיו היא עושה זאת בבית החולים באשדוד ובתוך זמן קצר המחלקה בראשה היא עומדת עושה עבודה טובה מאוד.

במחלקה, כל הבדיקות הרלוונטיות מבלי להרחיק למרכז או לחכות כמה חודשים לתור. הכל נמצא כאן קרוב לבית וברמה גבוהה. הבשורה הזאת היא עצומה עבור נשים. "זה אזור די נרחב, ועד היום לא היה מענה לתושבים בתוך העיר כדי שיוכלו לקבל טיפול ובדיקות מהמנות של סרטן השד. פתיחת המחלקה כאן באשדוד היא תוספת מאוד משמעותית לעיר. זהו הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים והגורם השני בכמותו לתמותה אצל נשים", אומרת פרופ' לב וממליצה לנשים להיבדק. "היום אישה שנמצא אצלם שינוי הגן ישנו סיכוי של 80% לחלות בסרטן השד. כל אישה מגיל 30 ומעלה צריכה לבוא להיבדק בכל מקרה. בדיקת שד ידנית, היא לא מהימנה מספיק בשביל לשלול הימצאות של סרטן השד ובשביל לערוך בדיקה מהימנה צריך לעשות אולטרסאונד וממוגרפיה".

פרופ' לב ממליצה לבדוק טוב את ההיסטוריה המשפחתית ולא להתעלם משום מקרה. "10 עד 15 אחוזים מהמקרים קורים בשל שינויים גנטיים. אחת הטעויות הנפוצות בקרב נשים היא להחשיב היסטוריה של מחלות רק מהצד של אמא ולהתעלם מהצד של אבא. צריך לבדוק גם את הצד של האבא. הגנטיקה עוברת באופן די שווה. אם יש קרובי משפחה מהצד של האבא שסובלים מסרטן שד זה חשוב לציין בפני הרופאים, כי זה עלול להוות סיכון".

מה מטרת המחלקה?

"המטרה של הקמת המחלקה כאן באסותא היא היא להוות "One Stop" .Shop לכל אישה או גבר שיש להם צורך בבדיקה או בטיפול, בתחום מחלות השד הן כחלק מבדיקות שגרתיות והן בשל חשדות או ממצאים. אנו שואפים לעמוד בקשר מידי עם מחלקות בית החולים השונות ועם הקהילה, על מנת לחסוך מהמטופלים המתנה ארוכה ולספק את מכלול המענה, השירותים, הטיפולים והמידע במסגרת אחת באופן מרוכז. נעניק מענה ברור ומהיר ונספק מידע בגובה העיניים, ברגישות מלאה, תוך זמן קצר – כדי לקדם את בריאות תושבי האזור."

המטופלות בעקבות הרופאה

כאשר בחרה פרופ' לב לעזוב את מרכז הארץ ולהדרים לאשדוד זה לא מנע מהמטופלות הרבות שלה לעזוב עמה. אחת מהן, רוית גולדין-באום, שהסכימה להיחשף כדי לעורר נשים רבות להיבדק. למחלקה של פרופ לב ב'אסותא אשדוד' היא מגיעה היישר מבנימינה, שם היא מתגוררת. "אני הולכת אחריה לכל מקום. לאן שהיא תלך אני אלך". אמה של גולדין-באום, חלתה בסרטן השד ובעקבות כך היא החליטה אף היא לגשת להיבדק. "בפעם האחרונה שהגעתי לביקורת, פרופ' לב ביקשה ממני לעשות בדיקת MRI בנוסף לממוגרפיה והאולטרסאונד. בהתחלה לא הבנתי למה היא ביקשה את הבדיקה הזאת אבל בגלל שאני זורמת איתה הלכתי לעשות את הבדיקה".

6d10165a fdeb 48c7 a403 6d91b1e93185

ומה הייתה התוצאה?

"היה מזל גדול. גילוי אצלי משהו כל כך קטן ומזערי, שאפילו לא היו בטוחים בהתחלה שיש גוש ואם היא לא הייתה שולחת ל-MRI עוד שנה היו מוצאים משהו יותר גדול, הטיפול היה יותר קשה ובעצם הכל היה שונה. אני משכנעת כמעט כל מי שאני מכירה. אם יש משהי שהיא נשאית ויש לה סיפור משפחתי זה ברור שהיא צריכה אבל גם אישה רגילה, ללא היסטוריה משפחתית, צריכה לעשות ממוגרפיה ואולטרסאונד, שזה המינימום. אני הייתי יכולה להיות בסיפור רע מאוד לעומת מה שעברתי. נותחתי, עברתי 15 הקרנות אבל זה היה יכול להיות סיפור אחר וכל זה הודות להתעקשות של פרופסור דינה. סרטן השד הוא סוג של סרטן שאפשר לטפל בו אם מוצאים אותו בזמן".

ולא קשה לך כל הדרך לאשדוד?

"אני מגיעה מבנימינה כי חשוב לי ללכת אחרי רופאים טובים. אני הולכת אחרי דינה לכל מקום אבל גם שאר הצוות הוא מצוין. הייתי מטופלת ב'תל השומר' שהוא בית חולים מצוין אבל אתה יכול לחכות לבדיקה 3 שעות ובאסותא אין צורך כמעט לחכות. ב'תל השומר' מחכים חצי שנה לתור לעומת אסותא שקבעו לי את התור לדצמבר. זה מדהים. הכל חדש והפקידות נורא נחמדות. בית החולים אסותא הוא מאוד מזמין בניגוד לבתי חולים אחרים. הבית חולים סמוך לתחנת הרכבת כך שההגעה עבורי, תושבת בנימינה, היא מאוד נוחה".

גולדין-באום ממליצה לנשים בכל גיל להקפיד על בדיקות ולא לחשוש. "צריך להסתכל לעובדות בעיניים ולא לטמון את הראש בחול. חלק מחברותיי הטובות ביותר, שהן נשים משכילות, חכמות, קרייריריסטיות שמות את זה בצד ולא מבינות שהיום אישה אחת מתוך שבע חולה בסרטן השד. אין משהו שלא מכיר משהי שלא חולה במחלה הזאת. כדאי לעבור את זה מוקדם ולעבור את זה בקלות ולהמשיך לחיות חיים טובים כרגיל או חס ושלום לחכות שזה יגיע ולהיות בסרט רע מאוד, שגם אותו עוברים, אבל ההליך הרבה יותר קשה. אני לא מאחלת למשהי להגיע למצב שהיא אומרת לעצמה 'למה לא נבדקתי'. זו ההרגשה הכי קשה בעולם. כל חצי שנה צריך ללכת להיבדק ולא לפספס, במיוחד במקום חדש, נקי ויפה, שהתורים קלים, הבדיקות פשוטות ויש את פרופסור דינה שהיא כולה לב. החשיבות של פרופסור שמבין אותך ואתה יכול לסמוך עליו היא משהו שאין לו שום תחליף. לא סתם הלכתי אחריה מבנימינה".

רחל, שמתגוררת סמוך לאשדוד, למזלה אינה חולה בסרטן השד אך היא לא מחכה שיום אחד היא תופתע ותגלה שהמחלה שלחה גרורות בגופה אלא מקפידה לערוך בדיקות מדי חצי שנה. היא מבינה כי הסיכוי לחלות הוא גבוה וגילוי מוקדם הוא מציל חיים. "אני עדיין לא נמצאתי חולה במחלת סרטן השד, אני עושה בדיקות כמו כל אישה נורמלית, שלצערנו היום אחת מכל 7 נשים חולות במחלה. בפעם האחרונה הלכתי להיבדק בתל השומר ופרופסור דינה אמרה לי שאני יכולה לעשות את ההליך הזה באסותא והייתי בהלם. היה תענוג לראות מחלקה מתוקתקת ובד בבד עם יחס אישי חם. באסותא הרגשתי שהגעתי לעידן אחר לעומת תל השומר שזה בית חרושת, שם אני מרגישה כמו מספר וב׳אסותא׳ אני לא".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן