חינוך במקום דרוך: אשדוד ממשיכה להציג נתונים עלובים

בעיריית אשדוד מכריזים בוקר וערב על נתוני חינוך מצלחים, מרשימים וגבוהים. הפרסומים הרשמיים של משרד החינוך על תוצאות מבחני בגרות ואחוז הניגשים לבגרות מורחבת, לא עושים רושם על העירייה. השבוע למשל, פרסם משרד החינוך את אחוז ניגשי הבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ולפיה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

קברניטי העיר אשדוד מפזרים הצהרות בנושאי החינוך ואוהבים להתגאות בנתוני חינוך, שלטענתם הם מעולים. בפועל, פעם אחר פעם, עומדת העירייה על טעותה ובאים הנתונים הרשמיים וחושפים תמונה אחרת.

הפרסום השבוע של משרד החינוך בנוגע לאחוז הניגשים לבחירת בגרות 5 יחידות במתמטיקה, שוב הציג מראה בפני קברניטי העיר ומעמידה את אגף החינוך במלוא מערומיו. מתברר כי ב-7 השנים האחרונות, ומאז נבחר ראש העירייה הנוכחי, ד"ר יחיאל לסרי, שמצהיר בוקר וערב על ההשקעה בחינוך, אשדוד נמצאת במקום עלוב. בשנת 2010 עמד אחוז הזכאים על כ12.5 אחוז ולאחריה רידה לאורך השנים ובשנה שחלפה זה עומד על כ-12.8 אחוז ניגשים מאשדוד לבחינות מתמטיקה 5 יחידות.

יש לציין כי המדד הזה של אחוז הניגשים לבחינות בגרות 5 יחידות הוא מדד חשוב מאוד להצלחה בכלל. לא לחינם העמיד שר החינוך נפתלי בנט את הנושא בראש סולם העדיפויות ויצא בפרויקט גדול לעודד תלמידים לגשת ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה. במשך 25 השנים האחרונות מדד ההצלחה של ערים בישראל בתחום החינוך התמקד באחוז הזכאות לבגרות, אבל היום תעודת בגרות כבר לא מספיקה. היום יש יתרון גדול למחזיקי תעודת בגרות איכותית, כאשר הבסיס שלה הוא חמש יחידות במתמטיקה, המקנות יתרון בקבלה לפקולטות הנחשבות באקדמיה, ליחידות הצבאיות היוקרתיות ולמשרות הנחשקות במשק.

מדינת ישראל מגדירה את החשיבות של הכשרת תלמידי ישראל ברמת 5 יחידות מתמטיקה כצורך לאומי ממדרגה ראשונה, שנועד לאפשר לנו להדביק את הפער בהישגי החינוך מול מדינות העולם ולהתייצב בעמדת זינוק טובה יותר לקראת הרבע השני של המאה ה-21 .

'עלייה מרשימה' או דריכה במקום?

אם להסתמך על קברניטי החינוך באשדוד הרי של שהעיר אשדוד היא בין הערים המובילות במספר הניגשים לבגרות מורחבת במתמטיקה. במסיבת עיתונאים לפני תחילת שנת הלימודים שיבח ראש העירייה, ד"ר לסרי את אגף החינוך המוביל למצוינות. בהודעה של דובר העירייה שנשלחה לאחר מכן כותב הדובר כי לסרי הציג את מערכת החינוך העירונית כחלוצה וכפורצת דרך וציין כי הרבה לפני שאשדוד בחרה להיות עיר חכמה, מערכת החינוך פתחה את מוסדותיה, לפני חידושי הטכנולוגיה והייתה למערכת חינוך חכמה באמצעות תוכניות התקשוב הדיגיטליות, הטמעת תוכנות מיחשוב מתקדמות, שימוש במחשבים ניידים, השקת מסלולי לימוד המקדמים טכנולוגיה ורובוטיקה, השתלבות בתכנית התקשוב הלאומית ועוד. עוד מצטט הדובר את לסרי כמי שהצהיר כי "91% הצלחה בבגרות בקרב תלמידי בתי הספר המפוקחים ע"י הרשות הם עדות להישגי המערכת ובהם מקום ראשון בארץ בציוני בגרות במתמטיקה 5 יח”ל״. המגוחך הוא שעל פי פרסומי משרד החינוך הרשמיים אשדוד זכתה להישג נמוך בבגרויות ואחוז הזכאים עמד על 67 אחוז, שחשפה את הירידה המתמשכת באחוז הזכאים באשדוד בשנים האחרונות.

ובמקום הראשון… קריית אונו

מספרית מדובר כ- 365 בוגרי מערכת החינוך באשדוד (כ-12.8% מסך כל הבוגרים) שניגשו בשנת 2016 לבגרות ברמת 5 יחידות מתמטיקה. 365 בוגרים בעיר החמישית בגדולה בישראל עם למעלה מרבע מיליון תושבים. עלוב. במפת המצוינות מובילה העיר קריית אונו עם 30.4 של תלמידים שניגשו ל- 5 יחידות. במקום השני רמת השרון עם 28%. העיר באר שבע רשמה זינוק מרשים באחוז הניגשים ל- 5 יחידות. מדובר בזינוק של 87% מאז שנת 2012 והגיעה ל-10.3% ניגשים.

הנתונים שפרסם משרד החינוך בנוגע לאחוז הניגשים לבחינות במתמטיקה 5 יחידות הגם, שבשלוש השנים האחרונות מסתמנת עלייה באחוז הניגשים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה הרי שאם מסתכלים על הנתונים בצורה רוחבית, דהיינו משנת 2010 ועד 2016 מדובר בדריכה במקום. בשנת 2010 עמד אחוז הניגשים על 12.5 ובשנת 2016 עומד אחוז הזכאים על 12.8 אחוז. באמצע הייתה ירידה. הנתונים הללו הם מעל הממוצע הארצי שעומד עד 11 אחוז. העניין הוא שב-7 השנים הללו אשדוד פשוט דורכת במקום. לא בשר לא חלב, פרווה.

עיון בנתונים מגלה כי אשדוד יכולה הייתה הרבה יותר. המשאבים הכלכליים התקציביים שהעירייה מקצה לא עומדים ביחס ישיר לתוצאות. אם פוזלים לערים אחרות מגלים שערים קטנות יותר ומרוחקות מהמרכז עם תקציבים הרבה יותר פחותים, משיגים תוצאות מדהימות. כך למשל ברחובות שרשמה הישג מצוין של 17 אחוז ניגשים לבגרות 5 יחידות מתמטיקה כאשר בשנת 2010 עמד אחוז הניגשים ברחובות על 14 אחוז. קפיצה גדולה. היישוב הבדואי חורה שבנגב במגמת עלייה מטורפת, כאשר בשנת 2010 עמד אחוז הניגשים על 5.2 אחוז ובשנת 2016 11.4 אחוז ניגשים. הישג חסר תקדים ליישוב שסובל מתקציבים ומיחס שלטוני רעוע . גם היישוב הערבי ישראלי טמרה מסיים את שנת 2016 באחוז נאה של 11.4 אחוז ניגשים. טמרה עשתה קפיצה ב 7 השנים הללו מ 6.8 אחוז זכאים בשנת 2010.

נכון שמאז שנבלמה ההידרדרות רושמת אשדוד שלוש שנים רצופות של עליות קלות בשיעור בוגרי 5 היחידות בעיר, ובשנת 2016 אף הגיעה העיר לשיא. השאלה היא האם אלה הנתונים שראויים לעיר אשדוד, שהם יחסית נמוכים לעיר עם תקציבים גדולים עם ראש עיר ומערכת חינוך שמכריזים ללא הרף שהחינוך בסדר העדיפות הגבוה. לדרוך במקום על פני 7 שנים זה לא הצלחה לעיר כמו אשדוד. זה כישלון. כישלון שלא מגיעים להישגים כמו רחובות או קרית אונו ולהצלחות ועליות בסגנון חורה וטמרה.

0684673475373584684

אריה מימון, נכשלת

הנתונים הרשמיים של משרד החינוך, הן בנוגע לאחוז הניגשים למתמטיקה והן בנוגע לאחוז הזכאים בבגרות לא עושים הרבה רושם על עיריית אשדוד, שמצידה מפרסמת נתונים משלה. לעיריית שדוד יש "טריק". כשיש נתונים קשים הם מחשבים את הנתונים ממוסדות חינוך מהמגזר החרדי ובכך משדרגים את נתוני ההצלחה. אם למשל לפי נתוני משרד החינוך אחוז הניגשים ל- 5 יחידות בגרות במתמטיקה היה בשנת הלימודים תשע"ה 11% ובשנת הלימודים תשע"ו היה 12.8% הרי שללא מוסדות החינוך החרדיים באשדוד הנתונים, לפי דוברת משרד החינוך דרום סוזי, כנ"ל לגבי נתוני אחוז הזכאים לתעודת בגרות. לפי עיריית אשדוד יש 91% זכאים ללא החרדים ואילו לפי נתוני משרד החינוך נשמרת המגמה של 67% זכאים לתעודת בגרות באשדוד. מאין טריק שכזה.

לסיכום, ניתן לפנות לראש העירייה ד"ר לסרי שמציין כי החינוך בראש מעייניו שכנראה הגיע הזמן להחליף את כל צמרת מערכת החינוך ובראשם, ראש מינהל החינוך, אריה מימון, שאותו ד"ר לסרי הביא מירוחם והתעקש עליו למרות שבמכרז הראשון הוא נפסל בבית המשפט בשל העובדה שלא הייתה לו תעודת הוראה. לסרי המתין לו עד שישלים את לימודי תעודת ההוראה לפני כמה שנים, גם במחיר שאשדוד נותרה תקופה ארוכה ללא ראש מינהל חינוך. אז על מה התעקש לסרי ועל מי סמך שיעלה את הרמה החינוכית באשדוד? על מי שאחרי 5 שנים בתפקיד, מערכת החינוך רק הולכת ומדרדרת ונתוני הזכאות שפורסמו השבוע חושפות את האמת בפנים של תושבי אשדוד. צריך להודות כי לסרי נכשל במינויו של אריה מימון לראש מינהל החינוך. והגיע כנראה הזמן והרגע שראש העירייה צריך להעלות על עצמו ולהודיע על החלפת כל צמרת מערכת החינוך באשדוד ולהחליף בראש ובראשונה את ראש המינהל אריה מימון שאחראי בפועל יחד עם ראש העירייה כמובן לכישלונות במערכת החינוך.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן