הורים נגד האוכל בצהרונים: "אוכל כזה אפילו כלב לא היה אוכל, אז נותנים לילדים שלנו?"

במסגרת רפורמת "האוכל הבריא" בגני הילדים ובצהרונים על בסיס טופו וקמח מלא, צצה בעיה קשה והורים מאשדוד פתחו במאבק נגד הרפורמה. אמנם מדובר באוכל בריא שעשוי מחומרים בריאים, אבל הוא לא אכיל בעליל ולא טעים לילדים: לא הריח ולא הטעם. "הם לא נוגעים באוכל הזה וחמגשי

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

שוב האוכל של ילדי הגנים באשדוד בכותרות. אחרי שלא מעט פעמים נחשפו ילדי הגנים והצהרונים באשדוד, לאוכל מקולקל, לחולות נגועים בחיידקים, לקלקולי קיבה וסגירת גנים הפעם, "האוכל הבריא" שמקבלים ילדי הצהרונים לא אכיל במקרה הרע ובמקרה היותר רע הוא מגיע מקולקל. חלק מהילדים נאלצים להישאר רעבים, לדברי הוריהם בגלל שאינם מסוגלים לאכול את האוכל המוגש להם, והחמגשיות עם האוכל הבריא שמורכב מטופו קמח מלא וירקות נותרות סגורות והן נזרקות לפח. "הילדים שלנו פשוט נשארים רעבים. עד השעה 4 הם לא אוכלים. זה לא ייאמן. רוב החמגשיות נזרקות לפח כי אי אפשר לאכול את האוכל. הוא פשוט לא אכיל. לא טעים ואני לא מכירה מבוגרים שיאכלו את האוכל הזה". לטענת ההורים במסגרת מהפכת האוכל הבריא של משרד החינוך מוגש לילדים אוכל שהם לא אוכלים כמו טופו או לחם מלא, בטח לא אוכלים ירקות רקובים. "מהפכה יפה על הנייר אבל בפועל הילדה חוזרת הביתה רעבה" אומרת אחת האימהות.

הורים לילדים הלומדים בבית הספר היסודי 'יצחק רבין' שרשומים לצהרון 'דקל' החליטו לפתוח במאבק עד שיוחזר האוכל "הטעים והמזין" לדברי ההורים, כפי שהיה עד השנה הזו. הם פנו במכתב תלונה לחברה העירונית למתנ"סים בבקשה לבדוק את איכות המזון המגיע לצהרון. "מתחילת שנת הלימודים הנוכחית, ילדינו מתלוננים ללא הפסק כי האוכל המוגש להם בצהרון איננו ראוי למאכל" כותבים ההורים המודאגים.

ההורים מציינים כי במספר מקרים הגיעו הורים לבדוק את המזון בצהרון ותיארו ריחות וטעמים אשר אינם מתאימים לארוחת צהריים המוגשת לילדים. "במקרים מסוימים החמגשיות נלקחו הביתה. לאחר שטעמנו בעצמנו, מצאנו כי הטופו היה יבש וללא טעם, הפסטה הייתה מלאה בקטשופ, הפסטה הלבנה הוגשה דביקה ומעוכה, הקציצות היו יבשות, השניצל היה מלא שמן ולרוב האוכל היה מלא במים. ריח האוכל מאוד לא נעים וילדינו טוענים שילדים מסוימים אף יוצאים מהכיתה בזמן פתיחת החמגשיות בגלל הריח".

IMG 20171001 WA0027

ההורים ממשיכים וטוענים כי לאור המצב, "מרבית החמגשיות נזרקות לפח בעודן סגורות וילדינו נשארים ללא ארוחת צהריים עד השעה 17:00. הילדים חוזרים הביתה מורעבים ועם כאבי בטן, מצב זה מחייב אותנו כעת לשלוח ארוחה נוספת בתיק. אנחנו משלמים כסף רב עבור ארוחות אלו ומאמינים שגם לכם האינטרס לשמור על כספינו ובריאות ילדינו. מתוך אמונה במערכת ורצון לתת לילדינו מסגרת חינוכית ערכית, רשמנו אותם גם לצהרונים בחול המועד סוכות. ילדינו ישהו בצהרונים החל מהשעה 08:00 ועד השעה 16:30 מידי יום. אנו מודאגים מאוד לגבי נושא התזונה בצהרון ובמיוחד בימים אלו".

"אפילו כלב לא היה אוכל מהקציצה"

מתברר כי השנה חלה מהפכה בתפריט האוכל הניתן לילדים. מדובר ברפורמת "האוכל הבריא" של שר האוצר, משה כחלון ואשר לא תמיד ערבה לחיך התלמיד המצוי, אם כי לדברי ההורים זו לא הבעיה העיקרית. "מהפכה זה דבר יפה על הנייר אבל בפועל הילדה שלי חוזרת הביתה רעבה" אומרת ורד, אחת האימהות. "הילדים שלנו נחשפים לאוכל כל כך לא אכיל עם ריח נוראי (כתוצאה מהפלסטיק שעוטף את החמגשית והחום ) ברור שהילדים לא נוגעים באוכל ונשארים רעבים, עצבניים וחסרי סבלנות. והיו גם מקרים שבהם היו ירקות רקובים וקציצות מטופו. שבוע שעבר היה קוסקוס. לכאורה בסדר, אבל ללא מנת בשר כפי שהובטח”.

ההורים הציגו גם ירקות שחלקם לטענתם רקובים, אותם מצאו והם כאמור לא מתכוונים לעבור לסדר היום בעניין הזה. "אנחנו מתכננים להפגין נגד העניין הזה. כל ההורים, נגיע לחברה העירונית שיחליפו את האוכל באוכל שהילדים כן יאכלו, כמו שהיה כל השנים. העניין של האוכל הבריא הוא פשוט בעיה. הילדים לא אוכלים אותו והם נותרים רעבים עד 4" אומרת ורד. "אני רוצה לראות אם הממונים על החברה העירונית שיאכלו את זה, או מישהו ממינהל החינוך יטעם ויגיד שזה טעים. זה פשוט בדיחה".

לדברי ורד, האוכל שהוגש לילדים בשנת הלימודים הקודמת היה מזין ומשביע, וכי ברוב המקרים לא מדובר בילדים מפונקים אלא בבעיה רצינית וחמורה. האם הגיעה לצהרון בשבוע שעבר ויחד עם עוד הורים הם לקחו חמגשית והגיעו איתה למנכ"ל החברה העירונית, אורן טאוויל. הם הגישו לו את החמגשית וביקשו ממנו שיטעם ויריח. "הוא טעם מכל דבר ולבסוף הצליח לבלוע. אמרתי לו 'לך קשה לאכול והילדים שלנו צריכים לאכול את זה'. כשפתחתי את החמגשית הוא הלך אחורה מהריח. האוכל מבושל בשעה 05:00 בבוקר ונארז בערך בשעה 06:00 . אוכל שנאטם בקופסת פלסטיק וניילון ומוגש בשעה 14:00 יש לו כבר טעם לוואי. הכל הופך דביק ורטוב ולא אכיל. אם תתני קציצה כזו לכלב אפילו הוא לא היה אוכל אז ילדינו?".

ומה היה בשנה שעברה?

"בשנה שעברה אחרי הצהריים כל ילד קיבל כריך עם פרי. השנה הסייעות גם אם רואות ילדים שלא אכלו צהריים אין להם מה לתת לילד והוא נשאר רעב. אנחנו מבקשים שישלחו חמגשיות למעבדה לבדוק אם זה תקני ועומד ברף הבריאות, שאוכל נמצא בפלסטיק אטום משעה 06:00 בבוקר וניתן לילדים".

והיו כאלה שדווקא חושבים אחרת ותמכו במהפכת האוכל הבריא. כך למשל אחת האימהות שטענה כי "האוכל השנה בצהרונים נפלא ומשובח. יש מגוון עצום של מאכלים טריים ולא בכל פעם יש קמח מלא. נכון שהיה פעם שעשו את הקוסקוס מקמח מלא אז מה?". אבל היו הורים רבים שסיפרו כי גם בצהרון שהילד שלהם הולך לשם יש בעיה."איך ילדים צריכים לאכול כזה? אוכל מגעיל. מה הם בדיאטה?. אני אישית ניסיתי לטעום כדי להבין ותאמינו לי זה בלתי אכיל בעליל. רק הריח שעולה ישר בחילה" .

אם אחרת מוסיפה: "מזעזע. הילדה שלי חוזרת רעבה ובוכה באוטו שהיא לא יכולה לחכות עד הבית. הם צודקים. הילדים נגעלים מהעדשים ומהשווארמה היבשה. המנות אכן נזרקות ברובן שלמות לפח. ממש מסכנים הילדים. למה זה מגיע להם? העיקר לקחת כסף על הצהרונים יודעים טוב מאוד. צריך להפוך שולחנות ולהפסיק מיד את המשך הדברים".

ותלונות והטענות הולכות וזורמות. כך גם מבית הספר "שירת הים". אחת האימהות סיפרה: "הגעתי בשעה 15:30 לאסוף את בני ומצאתי ארגז מלא בעשרות חמגשיות שהילדים אפילו לא פתחו. החמגשיות היו סגורות הרמטית ומהחום כל האוכל מגיע רטוב ולא אכיל עם ריח נוראי. הבן שלי לא מפונק ובשנים קודמות שהיו מגישים את האוכל בצלחות אכל ברצון. היום מסרב לאכול וחוזר רעב".

ההורים שהחלו במאבק פנו לחברת המועצה הלן גלבר כדי שתוביל אתם את המאבק על האוכל.

לא מקרה ראשון

כזכור, זו לא הפעם הראשונה שיש בעיות באוכל המוגש לילדים בצהרונים. לפני למעלה משנה לאחר סגירת גנים בשל תחלואת ילדים הגיעו לגלבר תלונות הורים בנוגע לאיכות המזון המוגש לילדים בצהרונים. מדובר באוכל שסופק על ידי חברה אחרת אבל טענות קשות שעלו בכתבה בעיתון "השבוע באשדוד" שפרסמה רבקה יניב: "ההורים טוענים כי במזון המוגש לילדים נמצאו תולעים ומגשים של ירקות רקובים. בנוסף אני מקבלת תלונות מזה למעלה מחצי שנה בנוגע לזיהומים בארגזי החול. לטענת ההורים, ילד??הם מגיעים הביתה וסובלים משלשולים, כאבי בטן חזקים, פצעים מוגלתיים ודלקות בכל חלקי גופם".

גלבר סיירה אז עם הורים בגני הילדים, והדבר היה לצנינים בעיני אגף החינוך. אריה מימון שיגר לגלבר הודעת וואטסאפ מאיימת ובה הוא אוסר על גלבר לסייר בגנים מאחר ו"זה לא בסמכותך וללא אישור עירייה" "זה חמור מאוד" הגיבה אז גלבר. "אני נכנסתי לגנים יחד עם ההורים ומתוקף תפקידי כחברת מועצה ונבחרת ציבור. מה יש להסתיר כאן? גם איימו על הורים שסיירו איתי. נראה לי שמינהל החינוך עסוק בניסיונות לחפות, לטייח ולהסתיר את הדבר מעיני הציבור, במקום לטפל ביסודיות ולעומק בשורש הבעיה"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן