הלן גלבר: "אשדוד זקוקה לניהול מודרני מתקדם ולא לתרבות של מקורבים"

הלן גלבר חברת האופוזיציה הלוחמנית והקולנית עושה 'בית ספר' לראש העירייה ולכל הנהלת העירייה, שרובה גברים שלא אחת מזלזלים בה ומשמיצים אותה. היא משמשת כתובת ופה לציבור, שלא מוצא פתרונות בממסד העירוני ומנהלת קרבות גדולים בבתי משפט ובמועצת העיר.  ראיון מיו

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשתי הקדנציות שהיא משמשת כחברת מועצת באופוזיציה, למעט חצי שנה בקואליציה, היא "ממררת" את חייו הפוליטיים של ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ושל הנהלת העירייה. היא לא מפסיקה לנהל מאבקים למען הציבור באשדוד, וגורמת הרבה כאב ראש לקואליציה העירונית. היא הפכה לכתובת ולפה של הציבור בעיר שרואים בה כותל לתלונות ובקשות לעזרה מול הממסד העירוני. אפילו הזלזול כלפיה מצד ראש העירייה שלא פעם במהלך ישיבות מועצה סוגר לה מיקרופון ומשמיץ אותה לא מצליח להשתיק אותה, מלומר ובלי חשבון את דעתה או להניא אותה ממאבקים ציבוריים רבים שהיא מנהלת. היא זו ששואלת את השאלות הקשות בישיבות ולא מרפה, ונחשבת לחברת מועצה חרוצה שקשובה לציבור האשדודי ונאבקת למענו. כששואלים אותה אם היא תרוץ לראשות העיר בבחירות הקרובות היא אומרת: "פונים אלי אלפי תושבים ומבקשים שארוץ. אני מאזינה בקשב רב לציבור ובקרוב אודיע את כוונותי".

הובילה את מאבק החול המזוהם בגנים

גלבר, בת 54 נשואה כמעט 30 שנה לאבי, שניצב מאחוריה ותומך בה לאורך כל הדרך. יש להם 3 ילדים: גיא, טל ונוי. היא אוהבת את אשדוד אותה היא מכירה היטב. את העשייה הציבורית – פוליטית היא החלה, כשכיהנה כחברה במועצת התלמידים. מאוחר יותר כיהנה כחברה בוועד ההורים בבית הספר של ילדיה, חברה בוועד ההורים העירוני ובהמשך גם כיו"ר ועד רובע י"א, שם זכתה להכרה בפעילותה הציבורית והובלת מאבקים ציבוריים גדולים.
אחד המאבקים שלה, למשל, נגד ארגזי החול המזוהמים בגני הילדים ,שראש העירייה ד"ר לסרי גוזר עליו קופון בימים אלה, הצליח מבחינתה. היה זה לאחר שבתחילת המאבק של גלבר, לסרי התנגד לקבל את דרישתה של גלבר למצוא פתרון. גלבר הייתה זו שחשפה את הזיהומים שיש מחולות בארגזי החול בגנים וכי ילדים נדבקים במחלות זיהומיות ודרשה מראש העירייה להחליף את ארגזי החול בשל הוראות של משרד הבריאות ולמצוא פתרון, לדברי גלבר השבוע. כאשר התופעה התפשטה בכל העיר וגלבר המשיכה להתריע, העירייה החליפה ב-235 גני ילדים את ארגזי החול בדשא סינטטי. השבוע לסרי בחר לקחת לעצמו את הקרדיט והתהדר בכך שהוא זה שפתר את הבעיה של החולות המזוהמים.

WhatsApp Image 2017 04 04 at 15.51.11
בכתבות בנושא, לאורך השנים האחרונות, הובילה גלבר את המאבק, לאחר שפנו אליה הורים רבים בתלונות על ארגזי החול המזוהמים בצואת חתולים ורעות חולות, אשר גרמו לילדים רבים זיהומים ופריחות. גלבר הגיעה לגנים עם הורים, צילמה את המפגע ופנתה לכל גורם אפשרי החל מראש העירייה, לסרי לו כתבה מכתב בזו הלשון: "המגע הישיר של הילדים על החול המזוהם עלול לגרום להדבקה במחלות קשות כגון: דלקות עיניים, גרון , מחלות עור זיהומיות, אוזניים, מחלות מעיים ועוד… ומי כמוך כרופא מבין טוב יותר בנושא זה". משלא נענתה פנתה במכתבים אל משרד הבריאות והחינוך ולא הרפתה מהנושא. כשאני שואלת אותה אם היא כועסת על כך שאת הקרדיט לוקח ראש עיריית אשדוד, היא מדגישה "שהכי חשוב שהמאבק הצליח. זה לא מאבק ראשון, וכנראה לא אחרון שאחרים לוקחים לעצם הקרדיט. אני מבחינתי אמשיך בדרכי להיאבק על כל נושא ציבורי חשוב"
לפוליטיקה המקומית היא הגיעה, לפני 2 קדנציות, כשנבחרה לחברת מועצה ברשימה של ראש העירייה המיתולוגי של אשדוד, צבי צילקר, אותו היא מעריכה מאוד ולמדה ממנו הרבה. ואם היו מי שקיוו שהיא תשב כמו בובה צייתנית וכחותמת גומי במועצה, הבין מהר מאוד כי טעה. כדי להתמקד בפוליטיקה מכרה את העסק שהיה לה להשאלת ספרי לימוד, כדי להתמקד בעשייה ציבורית וכדי למנוע כל לזות שפתיים. וכשהיא משוחררת היא הפשילה שרוולים ונכנסה לנעליים של אופוזיציונרית לוחמנית במיוחד. היא נחלה הישגים במספר מאבקים, שניהלה והוכיחה שאפשר גם להצליח מהאופוזיציה, שבה אתה כמעט וללא כלים וללא שיתוף פעולה מהנהלת העיר. נהפוך הוא.

חצי שנה בקואליציה ושוב לאופוזיציה

במהלך הקדנציה הנוכחית היא הצטרפה עם סיעתה שכוללת את צבי צילקר, וד"ר אלי לחמני לקואליציה של לסרי. גלבר קיבלה לידה את תיק המתנ"סים והחלה בעבודת חריש בחברה. היא מצא לא מעט ליקויים והחלה לצד ארגון מחדש בחברה בתיקונן. לסרי דווקא נתן לה יד חופשית בהתחלה, עד שהלחץ מצד בכירי החברה היה כל כך גדול שלסרי החליט לפצל את החברה ולקחת מגלבר את השליטה. גלבר התנגדה בתוקף. לסרי התעקש וגלבר וחבריה, צילקר ולחמני שגם בתפקידים שקיבלו הכניסו להם מקלות בגלגלים החליטו לאחר ׳רומן׳ של חצי שנה לחזור אופוזיציה בחזרה. "ניסיתי לתקן ולעבוד ולא נתנו לי ולחבריי כלים. התערבו וניסו למדר ולהסתיר ממני דברים. לא ניתן היה לעבוד כך. כנראה היה להם מה להסתיר ופחדו ממני".

והספקת לעשות משהו? לשפר?
"דווקא כן, ולמרות כל הניסיון שלהם להכניס לי מקלות לגלגלים, הספקתי לעשות הרבה בזמן קצר ובשיתוף פעולה לקוי מצד הבכירים במתנ"סים. יצרתי תכניות קהילתיות, הכנסתי התייעלות כלכלית לתושב, כאשר המגמה להחזיר כסף לתושב. לא הגדלנו את המחיר לקייטנות. עשינו פעולות רחבות במהלך 'צוק איתן' ברובעים הוותיקים הפעלנו חוגים איכותיים בגנים של הגיל הרך, ומי שהפעיל היו מנהלי המתנ"סים, שבעבר שילמו 2 מיליון לקרן קרב. היו לי תכניות לבניית מרכזי נוער בעיר, והתחברנו לחברה המתנ"סים הארצית מבחינת התכנים התרבות והקהילה האיכותיים. לצערי הבטיחו להמשיך איתם והם ניתקו קשר איתם".
השקט שזכה לו ראש העירייה במשך חצי שנה בה עסקה גלבר בשיקום ותיקון הליקויים בחברה למתנ"סים, הסתיים. לסרי ניסה ללחוץ עליה שלא תפרוש, אבל במצב שנוצר ובעובדה שהיא וחבריה חשו שקשה לעבוד בצורה הזאת היא פרשה חזרה לאופוזיציה וחזרה לחשוף עוד ועוד תקלות, וליקויים. היא המשיכה במאבקים שלה.

בזכותה זכו תושבים להחזר כספי

ההיסטוריה שלה במאבקים זוכה להצלחות וגם לאכזבות. הצלחות בכך שבתי משפט שינו מדיניות ותופעות וחשיפת שחיתות ופתיחת בחקירות משטרה. אכזבות: שהמאבק שלה נותר בעינו בגלל התעקשות העירייה שלא לשנות ולא לתקן. כך למשל, במאבק שלה בחישובי הארנונה, והניצחון בבית המשפט בנוגע לשינוי שיטת חישוב הארנונה. גלבר שקיבלה תלונות על כך שתושבים קיבלו תוספת חישובי ארנונה גם כשביתם לא גדל ולא נעשה בו שינוי, פתחה במאבק משפטי. בזכותה זכו לא מעט תושבים להחזרי כספים לא מבוטלים והכי חשוב לסדר בשיטה המסובכת של גביית ארנונה. והיה לה את המאבק לעצירת הניסיון להעביר את השליטה במשכן לאמנויות הבמה לידיים פרטיות והשארתו בבעלות העירייה, והמלחמה שלה להקים תחנת דלק מול התחנה המרכזית, והמאבק שלה למען ציבור דרי מרכז קליטה ׳פלדות׳.
גלבר גם עצרה לא מעט מינויים והביאה לפסילת מכרזים שלדבריה היו "תפורים", כמו מהנדס העירייה, שעניינו מצוי בדיונים בבית המשפט, במסגרת עתירה שהגישה גלבר נגד מינויו, והוא משמש כממלא מקום מהנדס העירייה עד להחלטה סופית. היא נאבקה במינויו של ראש מינהל החינוך, אריה מימון, שטענה כי לא היו לו הנתונים בשלב הראשון של המכרז לתפקיד. וגם נאבקה באבטחה במוסדות חינוך ליד אתרי בנייה, נאבקה למנוע העלאת חוגים, קייטנות הקיץ וצהרונים, נאבקה על חניון תת קרקעי הן כביטחון והן כמענה למצוקת החנייה בבית החולים החדש, והמאבק נגד הפרויקט התחבורתי ומתן תוכנית חלופית שתמנע את הפגיעה בתושבים הם חלק מהמאבקים שניהלה.

חשפה את פרשת השחיתות בעירייה

ולא רק מאבקים נגד מינויים שלדבריה היו "תפורים". היא גם נגעה וממשיכה לגעת בסוגיות הכי רגישות ובלב השחיתות. היא זו שהעבירה חומרים לחוקרי יאח"ה ולהב 433 בנוגע לפרשת השחיתויות בעירייה. פרשה שהובילה למעצר בכירים נבחרים בעירייה וקבלנים. זאת לאחר שקבלנים פנו אליה בקריאה לעזרה והביאו לה קלטות, שמהן נשמע בבירור הקשר המושחת, לכאורה, בין קבלנים לנבחרי ציבור. לאחר שהשתכנעה שיש ממש בטענות העבירה את החומר למשטרה. גלבר אף כיכבה בתוכנית 'עובדה', שעסקה באותה פרשת שחיתות ואשר חשפה את הקשר המושחת, לכאורה. בימים אלו מתגבשת החלטה להעמיד חלק מהעצורים בפרשה לדין, לאחר שעברו מספר שימועים. "נתנו לוועדה המקומית לשמור על השמנת הציבורית וכי מדובר בשחיתות מאורגנת" היא אמרה אז.

"ניסיון להלך אימים על נבחרי ציבור"

ולצד מאבקים שלה בתופעות של שחיתות ציבורית, יש גם את החלק הפחות יפה. לאחרונה, היא קיבלה "מכתב השתקה" כמו שהיא מגדירה אותו מאיש העסקים ג'קי בן זקן, שיושב בימים אלה בכלא על עבירות חמורות. במכתב באמצעות משרד עורכי הדין המכובד רם כספי, המייצג את החברות שבבעלות בן זקן יש איום לתבוע אותה במיליוני שקלים בשל פעולותיה כחברת מועצה באשר לעסקיו של בן זקן בעיר אשדוד. במכתב טוען בן זקן כי היא מנסה לחסל איתו חשבונות ופוגעת בכוונה בעסקיו, בעיקר בתחום הנדל"ן. זאת במסגרת עבודתה השוטפת וחברותה בוועדות בניין ערים, במועצת העיר ועוד. בתגובה היא הגישה תלונה במשטרת ירקון תל אביב נגד בן זקן בחשד לאיומים נגדה. היא הגיעה למשרדי החקירות במשטרה וטענה כי היא חשה מאוימת מהמכתב ששלח לה בן זקן. "אותי לא ישתיקו" היא אומרת. "הניסיון הבוטה של בן זקן להלך עלי אימים ולהשתיק אותי הוא ניסיון שלא יצלח. אני אמשיך לעשות עבודתי כנבחרת ציבור למען הציבור. הכל בהגינות וביושרה. אף אחד לא יסתום לי את הפה".

הופתעת לקבל את המכתב?
"מאוד הופתעתי. זה לא מקובל. המכתב לטעמי, לא לגיטימי בעליל. זהו מכתב השתקה לנבחרת ציבור. גם לא במעטפת של עורך דין המכתב לא לגיטימי והוא ניסיון להלך אימים על נבחרי ציבור”.
פחדת?
"אין ספק שג'קי בן זקן מבקש להלך עליי אימים. מאיים בטרור כלכלי כנגדי בתביעה של מיליונים במידה ולא אתמוך בבקשות ובאינטרסים שלו ושל החברות שבבעלותו. אינני יודעת מה היקף האיומים והלחצים שהוא מפעיל על שאר נבחרי ציבור. מדובר בעבריין מורשע שמרצה את עונשו מאחורי סורג ובריח. כל מי שמכיר את העיר הזאת, מבין איזו השפעה יש לו בעיר. כל מי שחי בעיר הזאת מודע לקשר שבינו לבין ראש העיר לסרי. אין ספק שהמכתב הגיע על רקע הצלחות שלי לעצור מחטפים לא כשרים שנעשו בניגוד לחוק”.
מה למשל?
"כשביקשו לקדם אינטרסים כלכליים של חברות בבעלותו של בן זקן, כדוגמת מע"ר דרום, כשביקשו להגדיל את יחידות הדיור מ- 1,674 ל- 3,800 ללא אישור של הוועדה המקומית. יותר מזה, הם שלחו את מהנדס העיר ללא הקצאות של שטחי ציבור כנדרש. עתרתי יחד עם 1,000 תושבים. פנינו לבית המשפט וההחלטה להפקדת התוכניות בוטלה. זו דוגמא למניעת מחטפים שפוגעים באינטרס של תושבי אשדוד. זה אחד תפקידים שלי כשליחת ציבור ואני עושה אותו מתוך שיקולים ענייניים ואך ורק לטובת תושבי אשדוד”.
ואת חשה חשופה ללא הגנה?
תראי, חשוב שהיועץ המשפטי לממשלה ייתן גיבוי והגנה לנבחרי הציבור כנגד בעלי ההון שכן לתחושתי אנו קו ההגנה ושומרי הסף של הציבור. כן אני חשה מאוימת. מדובר בעבריין מורשע שמרצה את עונשו מאחורי סורג ובריח. כל מי שמכיר את העיר הזאת, מבין איזו השפעה יש לו בעיר. כל מי שחי בעיר הזאת מודע לקשר שבינו ובין לסרי. אני מודה, הפעילות הבלתי מתפשרת שלי למען מנהל תקין בעיר ולחיסול מדיניות העדפת מקורבים, היא לצנינים בעיני מי שהתרגל ליהנות מהקרבה לצלחת".
עד כמה השחיתות נגועה בשלטון המקומי?
"השלטון המקומי נגוע בשחיתות, שמרקיבה את יסודותיו ופוגעת באמון הציבור בשלטון המקומי. התושבים מאבדים את אמון השלטון המקומי. לצערי, אשדוד אינה מתנהלת באופן שונה. בקרוב אשיק תוכנית לביעור השחיתות בשלטון המקומי. לא רק באשדוד, אלא בכלל. אני מתכוונת לקדם את התוכנית גם במסדרונות הכנסת וגם בקרב ראשי השלטון המקומי. על מנת לשקם את אמון הציבור בשלטון המקומי, ובעיקר להעניק תחושה לתושבים שהשלטון המקומי לא מתנהל באמצעות כלכלת מקורבים, העדפת בעלי הון ומנהל לא תקין".

"תושבים מבקשים שארוץ לראשות העיר"
בימים אלה היא מצויה בלימודי התואר שלה במשפטים. היא בעלת תואר ראשון ובין לבין ממשיכה לנהל מאבקים. לשלוח התראות, מכתבי תלונה ועוד. בין לבין היא גם מתארגנת לקראת הבחירות שייערכו בעוד כשנה וחצי. בחירות הקודמות לעירייה היא הגישה מועמדות לראשות העיר, אך הסירה אותה והתייצבה מאחורי צילקר. כשאני שואלת אותה אם היא תתמודד בבחירות בעוד כשנה וחצי היא מעדיפה להיות בשלב הזה עמומה. "פוגשים אותי אלפים בחודש המפצירים בי לרוץ לראשות העיר. אני מקשיבה בקשב רב. אשדוד חייבת לעבור שידרוג מערכות כולל" היא אומרת.
מה צריך לדעתך לשנות או לתקן באשדוד?
"מה שקרה בשנים האחרונות באשדוד החזיר את העיר בציר הזמן. אשדוד זקוקה לפתרונות אמיתיים לזוגות צעירים ולא הגירה שלילית לערים אחרות. אשדוד זקוקה לניהול מודרני מתקדם ולא לתרבות מקורבים. אשדוד זקוקה לחינוך מוביל ומכיל ולא לחינוך כושל. אשדוד זקוקה למתן שרות מצוין לתושביה ולא אטימות. אשדוד זקוקה להיות במרכז הארץ ולא פריפריה. אשדוד זקוקה למקומות תעסוקה ופרנסה לתושביה ולא יציאה של כמעט 50% מהמועסקים מחוץ לעיר. אשדוד זקוקה לעוגני חברות הייטק ולא רק למפעלים".
את מתכוונת לרוץ לראשות העירייה?
"תראי, פוגשים אותי אלפים בחודש המפצירים בי לרוץ לראשות העיר. תמיכה שמתחזקת מידי יום. אני קשובה לאוזן פניות והן לא נעלמות מאוזני. בבוא העת אשיק את תפיסת עולמי הכוללת לטובת התושבים וביחס לעיר האהובה שלנו, אם אשתכנע שקיימת תמיכה בי, אודיע על כוונתי. חשוב לי להמשיך את הציבור בעיר בדרך הטובה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן