ashdod10 logo

האסון בבת ים: הפקרות נמשכת של משרדי הממשלה

יצחק מויאל יו"ר הסתדרות ענף הבניין והעץ סבור כי קריסת המנוף בבת ים הוא עוד חוליה בשרשרת אסונות ותאונות עבודה, שכתובתם הייתה על הקיר. ההכרזה של ההסתדרות על סכסוך עבודה בענף הבנייה בנוגע לתנאי עבודתם של המנופאים והבטיחות הירודה באתר הבניה, היא הכלי, שאני מאמין שיביא לשינוי ולתיקון המצב העגום והמסוכן שיש בענף הבנייה
יצחק מויאל | שלישי, 21 פברואר 2017 10:14

לכאורה הכי קל להשבית את הענף, אבל מוטלת עלינו אחריות גדולה מאוד, בעיקר בקשר לאזרחים שרכשו דירות. השבתת הענף תביא לקטסטרופה במשק, רוכשים שלא יקבלו דירות בזמן, ייגרמו הפסדים כספיים גדולים, ולא יהיה אחר כך מי שיפצה את אותם הפסדי ענק. יחד עם זאת ההתרעות שלי במשך השנתיים האחרונות על המצב הקיים, שנפלו, לצערי, על אוזניים ערלות במשרדי הממשלה והמעסיקים, הן ככתובת על הקיר, שלצערי נצבעה בדם.

כל הניסיונות שלנו להימנע מלהשבית את הענף הסתיימו. משרדי הממשלה והמעסיקים דחקו אותנו למבוי סתום, וההכרזה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על סכסוך עבודה הוא המוצא האחרון כדי לתקן את הטעון ליקוי, הן מבחינת תנאי העבודה של המנופאים והם מבחינת תנאי הבטיחות שלהם ותנאי העסקתם.

הדוגמא האחרונה של קריסת המנוף בבת ים היא ההוכחה לטענותינו על רשלנות בבטיחות שמסכנת חיי אדם, עובדים ואזרחים כאחד. אמנם טרם הוסקו המסקנות, אבל על פניו כבר רואים שהייתה רשלנות רצינית. למזלנו במקרה הזה לא היו נפגעים בנפש, אלא פצועים בלבד, אבל אי אפשר להתעלם מהנתונים: בשנה שעברה נהרגו 48 פועלי בניין ומתחילת השנה נהרגו 4 , והיו פצועים רבים. חיי אדם הם לא משחק.

הוצאת הביטוח הלאומי בגין שיפוי הפצועים ומשפחות ההרוגים עומדת על כ- 4.5 מיליארד שקל בשנה. את האשמה אני מטיל על ההפקרות שנוצרה בעקבות היעדר פיקוח, אכיפה ואמצעי הרתעה וענישה של משרדי הממשלה האחראים לכך, קרי, משרד הכלכלה/משרד העבודה. לצערי יש כאן זילות וזלזול בחי אדם. התרעתי כבר בעבר ואני שב ומתריע. כך היה באסון רמת החייל, שממנו עולה לכאורה כשל תכנוני-הנדסי בקריסת הגג, שגרם להרוגים ופצועים. ההפקרות בעיניי היא העובדה שמשרדי הממשלה הרלוונטיים, לא רק שלא לוקחים אחריות, אלא לא עושים כמעט דבר עד כה, בעניין של אכיפה וענישה.

בישראל יש 13500 אתרי בנייה ועליהם מופקדים מטעם משרד העבודה, 18 מפקחים בלבד!. לטענת שר העבודה הוא מתקשה לגייס מפקחים בשל השכר הנמוך המוצע להם. זה מה שנקרא לעשות צחוק מהעבודה. צחוק שמסכן חיי עובדים רבים. חשבון פשוט מראה שמפקח בנייה יבקר באתר אחת לכמה שנים. זה נשמע הגיוני? זה בכלל אמיתי?

הבעיה, כפי שאני מכיר, מצויה בעיקר באתרי בנייה של קבלנים ללא רישיון, המעסיקים עובדים שלא עוברים הסמכה ו\או הכשרה מתאימה, עם קבלני משנה שלשלא מקפידים על כללי בטיחות ולא על חוקי עבודה ותנאי שכר. עובדים יכולים לעבוד 16 שעות ביום, מה שאומר שבאתרים יש עובדים עייפים ולא ערניים, בסביבת עבודה מסוכנת שמחייבת עירנות, במקום שכל כולו סכנה אחת גדולה.

באמצעים הדלים שלנו אנו מקיימים הכשרות לעובדים בענף הבנייה בתחום הבטיחות, אבל זה נעשה מעט מאוד ולא מספיק. זו, אגב, משימה של מדינת ישראל, של משרדי הממשלה שאמונים על הכשרת העובדים, מצד אחד ואכיפת חוקי העבודה מצד שני.

הנתונים הם מדהימים: על פי הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש חוסר ב 25 אלף עובדים מקצועיים בענף הבנייה, וחוסר של חמשת אלפים מנהלי עבודה. ומה עושה הממשלה? מצד אחד כלום ומצד שני היא מציפה את הענף בעובדים זרים, בעיקר מסין וממדינות אחרות.

התמונה בענף הבנייה מפחידה עוד יותר ובעלת פוטנציאל נפיץ של תאונות הרוגים ופצועים וזאת כי בענף מסתובבים 'חאפרים'. באתרי בנייה תפסנו רישיונות מזוייפים של מנופאים, ותעודות מזויפות של מנהלי עבודה. תעודות כאלה, גילינו, נמכרות במאות שקלים בודדים. מאות עובדים ללא הכשרה ואין מי שיפקח ואין מי שיבדוק. אלה התוצאות: כשל טיפול מסיבי של ענף עם 13 אלף אתרים ו- 18 מפקחים בלבד.

יחד עם זאת, אני יכול להצביע רק באחרונה על ניצנים וסימנים של שינוי, לפחות בכל מה שעושה או מנסה לעשות שר העבודה והרווחה, חיים כץ. הוא החל בקליטת מפקחים נוספים לאכיפת הבטיחות וחוקי העבודה כולל הטלת קנסות משמעותיים וצווים לסגירת אתרי הבניה. אני רואה בזה אור בקצה המנהרה, ואני מקווה שזה יימשך גם בתחום האכיפה והענישה

השבוע נפגש צוות משותף של משרד העבודה וההסתדרות, שעוסק בדבר אחד בלבד: בפתרון בעיות בטיחות ואכיפה בתחום העבודה. הקמנו צוות לטיפול ליצירת פלטפורמה להתמודדות בכל הבעיות שיש בענף. אנחנו רוצים לעשות הסכם ענפי, עליו נחיל את חוקי העבודה שלא נאכפים. דבר נוסף, הועברה תקנה על סנקציה כספית של 35 אלף שקלים על מעסיק שביצע עבירת בטיחות. גם ההנחיה של שר העבודה לבדיקה של 22 חברות כוח אדם, שמעסיקים עובדים בענף ראויה לציון. המטרה: לבדוק רישיונות ותעודות לאותם עובדים ולוודא שניתן להם ציוד בטיחותי מתאים.

סכסוך העבודה נועד להביא לחתימה על הסכם קיבוצי שיסדיר אחת ולתמיד את תנאי העבודה והשכר של המנופאים והסכם ענפי שיסדיר את נושא הבטיחות. אם נצליח לעשות זאת יתכן ונצליח להפחית באופן משמעותי את המקרים בהם עובדים מנוצלים וגרוע מכך- מאבדים את חייהם.

אז תמיד עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא רק מצער שזה בא אחרי שנים של הזנחה, וחבל שזה בא על חשבונם של העובדים.

הוסף תגובה

תגובות לא ראויות תוך שימוש בביטויים העולים כדי לשון הרע יימחקו מהאתר.