ashdod10 logo

עימות חזיתי: נמל חיפה נגד נמל אשדוד

בנמל חיפה שוברים את השתיקה ומסירים את הכפפות ויוצאים במתקפה חזיתית אל מול נמל אשדוד זאת לנוכח ההתלבטות היכן ימוקם הנמל החדש שעתיד להיבנות, באשדוד או בחיפה? בנמל חיפה מציגים מצידם נתון מעודד של "0 השבתות מלאות ו-0 השבתות חלקיות" בשנת 2012 בעלון מיוחד שהחלו להפיץ. בתמונה: נמל אשדוד
מערכת אשדוד10 | רביעי, 27 מרס 2013 10:02

 לפני למעלה מחודש אישר משרד האוצר את תכנית הקמת "נמל הדרום" הנמל הגדול והמודרני שעתיד להיבנות בשנים הקרובות על ידי קבלן פרטי ואמור לספק תחרות בריאה לנמל אשדוד המרבה לשרות בעיצומים ובשביתות.

בקרב ועדי עובדי נמל אשדוד לא קיבלו בעין יפה את אישור הקמת תכנית הנמל המודרני החדש שעתיד להיות אחד מהנמלים החדישים והמתקדמים בעולם ולתת מענה לכמויות סחורה גדולות בהרבה מאשר בנמל אשדוד או בחיפה ובעצם להיות הנמל הגדול בישראל. הקמתו של נמל שכזה באשדוד או בחיפה יתרום בוודאות להתפחותה של אותה העיר וגם באשדוד וגם בחיפה החלו כבר לפעול על מנת להבטיח כי הנמל יוקם בשטחיהן.

לאחר אין ספור שביתות ועיצומים מצד ועדי עובדי נמל אשדוד בשנים האחרונות ומנגד התנהגות מופתית מצד עובדי נמל חיפה, החליטו בנמל חיפה להסיר את הכפפות ולפתוח חזית מול נמל אשדוד בכך שהפיצו עלון מיוחד בו הם מראים את ההבדל בין שני הנמלים ובעצם הראו לעובדי נמל אשדוד את פרצופם אל מול המראה על מנת למנוע את הקמתו של הנמל החדש באשדוד.

המצגת אשר חולקה ללקוחות נמל חיפה שהגיעו לטקס הרמת כוסית מציגה אוסף של קטעי עיתונות שונים בשנים האחרונות אודות פרסומים שליליים הנוגעים לנמל אשדוד בגין סכסוכים אישיים, שביתות ועיצומים ומצד שני ניתן לראות  במצגת נתונים חיוביים הנוגעים לנמל חיפה כמו אפס שביתות ברחבי הנמל הצפוני בשנת 2012 ובכך שאלו את המעיינים במצגת: "תגידו לא נמאס לכם? - נמל חיפה הוא אי של יציבות."

בין היתר כתבו עובדי נמל חיפה במצגת: "אנחנו מתחייבים לתת לכם את השירות היעיל, המהיר והבטוח ביותר, בכל מצב, בכל מזג אוויר, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. בלי הפסקה, בכל הכוח. אנחנו מתחייבים לעשות הפרדה מלאה בין עניינים פנימיים של הנמל לבין השירות שתקבלו. בשום מצב, לא משנה מה, לא ננסה להשיג מטרות על הגב שלכם. המטען שלכם יותר חשוב מכל דבר אחר." כך הבטיחו עובדי נמל חיפה למעיינים במצגת.

בסוף המצגת התוקפנית הציגו עובדי נמל חיפה לראווה הספקי עבודה נאים במיוחד בניגוד לעובדי נמל אשדוד שמרבים לשבות לשרות בעיצומים. "העובדים של נמל חיפה נותנים את הנשמה בשביל הלקוחות ויש תוצאות: 1,377,000 TEU בשנת 2012! 27.2 בממוצע לשעת עגורן! 5,817 מכולות שונעו ביום אחד! 401 מכולות שינע צוות אחד במשמרת אחת!"

מטרתם של עובדי נמל חיפה כאמור היא ברורה והיא להציג לראווה את הנתונים הנאים בקרב עובדיהם אל מול הנתונים של עובדי נמל אשדוד ובכך למנוע את הקמת הנמל החדש באשדוד ולהקימו בחיפה.

החשיבות הכלכלית לעיר שבה יוחלט לבסוף להקים בו את הנמל המודרני העתידי היא משמעותית. הקמת הנמל תיצור מעל 500 מקומות עבודה חדשים מלבד מעל ל2,000 מקומות עבודה בנמל עצמו. גם בשטח העיר אשדוד או חיפה יתפתחו חברות עסקיות הקשורות ישירות לנמל החדש שייתנו אף הן מענה לבקשות תעסוקה מצד תושבי אותה עיר.

הבעיה הכי גדולה כיום בנמלים הקיימים בישראל היא שהנמלים בחיפה ובאשדוד הם די קטנים יחסית לנמלים הגדולים במדינות השכנות לישראל. האונייה הכי גדולה שיכולה להיכנס כיום לישראל יכולה להכיל עד9,500 מכולות לעומת אוניות משא ענקיות אחרות שנושאות 18,000 מכולות ומתאימות בגודלן לנמלים כמו במצרים או בקפריסין. הנתון הזה ללא ספק מדאיג את צמרת הנהגת מדינת ישראל שכן חברות מסחר מסוימות מסוגלות להעדיף את המדינות השכנות לישראל עקב המוגבלויות של נמלי חיפה ואשדוד, לכן הקמת הנמל המודרני העתידי היא כל כך חשובה שכן גודלו של הנמל יענה ללא ספק לצרכי אוניות המסחר הגדולות בתבל ובכך יציב את ישראל לצד נמלים גדולים אחרים באיזור.

כרגע נראה כי אלו יהיו שר האוצר החדש, יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כץ שיחליטו איפה ייבנה הנמל המודרני, באשדוד או בחיפה וראשי הערים של אשדוד וחיפה מנסים אף לגייס תמיכה פוליטית בהחלטה הכל כך חשובה לעירן שכן ידוע כי יונה להב, ראש עיריית חיפה מקורב לשר האוצר החדש, יאיר לפיד, וראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי מקורב לשר התחבורה, ישראל כץ.

בתמונה: נמל אשדוד צילום: אבי רוקח

תגיות: