ashdod10 logo

המרינה באשדוד? פנטזיה שירדה לטימיון

לפני 20 שנה הוחלט לפתוח את המרינה באשדוד, ומאז מפנטזים בה על מרינה תיירותית שיגיעו אליה יאכטונרים תיירים דרך הים ומבקרים שיגיעו דרך היבשה * בפועל אין במרינה, אותה מפעילה חברה פרטית, לא תיירות ואפילו לא חניה ושירותים ראויים למבקרים * במקום פנינה תיירותית קיבלו תושבי אשדוד בועת נדל"ן, הזנחה והיעדר שירותים בסיסיים * עדיין חסרים במרינה שירותים חיוניים שונים שאמורים לעמוד לרשות היאכטונרים והציבור הרחב וגם הפיתוח הסביבתי תקוע * זאת בניגוד למרינה באשקלון השכנה, שהיא בבעלות החברה הכלכלית של העירייה, שדווקא פורחת * ב-2010 העלה חבר המועצה דאז אלי לחמני את נושא מצב המרינה לסדר היום של אחת מישיבות המועצה. לסרי, שנדרש לסוגייה, הטיל על מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, למפות את כל חובות החברה שזכתה במכרז לבניית המרינה, ואמר כי יש בכוונתו להוביל מהלך שיחייב את החברה למלא את כל התחייבויותיה. מאז כלום לא קרה.
מנחם גלילי | שני, 03 יוני 2013 11:01

ההחלטה לפתח את המרינה התאפשרה בשנת 93' לאחר שמשרד הביטחון, שהתנגד לאישור התוכנית של המרינה בטענה שזו עלולה לפגוע במתקני חיל הים ובפעילותו המבצעית באזור, הסיר את התנגדותו. בעקבות כך אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז הדרום את הפרוייקט, כולל את הבנייה בעורף המרינה. בנובמבר של אותה שנה פורסם המכרז שבו זכתה חברת "התקופה הכחולה" בע"מ, שלימים שינתה את שמה לחברת "המרינה הכחולה" בע"מ. הסכם ההקמה נחתם ב-28 באפריל 94' והחברה התחייבה בו לבצע את כל הפרוייקט לפי המפורט בהסכם. החברה שילמה לממ"י (מינהל מקרקעי ישראל) 66,140,000 שקל והיו לה גם הוצאות נוספות, בין השאר על הבנייה ודמי הניהול והפיקוח על הקמת הפרוייקט.

את המכרז להקמת המרינה הוציאו במשותף ממ"י משרד התחבורה,עיריית אשדוד וחפ"א (החברה העירונית לפיתוח אשדוד). בתמורה לבניית המעגנה ומבני השירות שלה וכן בתמורה לפיתוח של השטחים הציבוריים, בין המעגנה לשכונת המגורים שנבנתה בהמשך, קיבלה החברה הזוכה נכסים בחכירה בעורף המרינה. באזור המעגנה התחייבה החברה הזוכה, כך לפי המכרז, לבנות את נכסי ממ"י (שאמורים להישאר בבעלות ממ"י) שהם מבני שירות למעגנה: מלתחות, מקלחות ושירותים לשייטים, לנשים ולגברים לחוד, בשטח של 220 מ"ר. עוד התחייבה לבנות חדר כביסה לשייטים שמכונות הכביסה והייבוש ומכונות חומרי הכביסה מופעלים בו ע"י מטבעות, מינימרקט בשטח 110 מ"ר, ומטבח שייטים בשטח 50 מ"ר. כמו כן היא התחייבה להקים נקודות משטרה, מכס, מד"א, דואר ומשרדים עירוניים ששטח כל אחד מהם הוא בין 14 מ"ר ל-20 מ"ר והם כוללים מטבחון, שירותים ובחלקם גם פינות מנוחה.

התחייבותה של החברה כללה גם בניית בריכת שחייה בלתי מקורה ללימוד צלילה ומועדון צלילה בשטח 40 מ"ר. בפועל לא בוצע כמעט שום דבר מכל אלה. החברה התחייבה גם לבצע עבודות פיתוח הכוללות הקמת פארק, אגם מים, טיילת, גינות, שבילים, ושטחי קייט ותיירות שעד היום לא בוצעו. בפועל יש היום במקום שסביב המעגנה שטח הפקר עזוב.

העירייה שחתמה ב-94' על ההסכם להקמת המרינה לא עשתה את המצופה ממנה ולא הקפידה על קיום כל תנאי החוזה. יתרה מכך, במשך השנים, בעוד שהמרינה לא מפותחת כמוסכם, מי שהלכו ורבו תחת עינה הפקוחה של העירייה הם בנייני המגורים ששינו את האופי שתוכנן לה. עד היום אושרו במרינה קרוב ל-1300 דירות, רובן המוחלט כבר נבנה. רבות מהדירות הן בבעלות משקיעים מחו"ל שמשתמשים בהן בחופשות.

בתב"ע (תוכנית בניין עיר) הראשונה ב-85' בימיו של ראש העירייה דאז, אריה אזולאי, דובר על הקמת מעגנה ושירותי מעגנה מבלי להתייחס למבני מגורים. בהמשך הוגשו תוכניות להוסיף בעורף המרינה 220 יחידות דיור צמודות קרקע. אחר כך במשך השנים אושרה, בשלבים, התוספת של למעלה מאלף דירות והמרינה הלכה ואיבדה את אופייה הייחודי והפכה למעין עוד שכונת מגורים שקרובה למעגנה.

בפרסומי עיריית אשדוד נכלל שוב ושוב חזונו של לסרי, שכולל בין השאר, את כינון אשדוד כעיר תיירות אטרקטיבית באגן המזרחי של הים התיכון, תוך מימוש משאבי התיירות שלה. ואכן לאשדוד,עיר חוף עם מזג אוויר נוח במרבית ימות השנה ומרינה פוטנציאל להפוך לעיר תיירות. מה שעשוי להגביר את התיירות הימית למרינה הוא הכרזה עליה כנמל בינ"ל לכניסה ויציאה מישראל.כיום נאלץ מי שרוצה להגיע למרינה באשדוד להיכנס לישראל דרך המרינה באשקלון או המרינה בהרצליה שכן שתי המרינות הללו משמשות כנמלים בינ"ל. (בינתיים התיירים היחידים באשדוד הם הפליטים הסודנים).

לפני כשלוש שנים ביקש לסרי משר הפנים דאז, אלי ישי, להכריז על המרינה באשדוד כנמל בינ"ל. השר ישי הבטיח לפעול לקידום הנושא אך עד כה ההכרזה על המרינה באשדוד כנמל בינ"ל לא התממשה.

מראה המרינה שהיתה אמורה להיות פנינה תיירותית אינו מלבב בלשון המעטה וגם אין אוכפים בה את החוק החל על המבקרים שמגיעים אליה דרך היבשה. שובר הגלים שאמור להיות פתוח לציבור מוזנח ומלוכלך. בעקבות מזג האוויר שהתחמם מגיעים למקום ילדים ונערים שקופצים משובר הגלים אל תוך המעגנה ושוחים בה תוך שהם מסכנים את עצמם ואת בעלי הספינות. התופעה הזאת, אגב, נמשכת כבר שנים ונשפכו עליה מילים למכביר. אבל כנראה שעד שלא יקרה אסון לא יטפלו בתופעה המדוברת באופן יסודי. בנוסף מגיעים לשובר הגלים, ולא רק אליו, דייגים שהחכות שהם זורקים למעגנה מסתבכים בחבלים של הספינות וגורמים לבעלי הספינות להפסדים כספיים מיותרים.

מה שהיה יכול להגביר את התיירות הימית למרינה היו משטים אורחים. אלא שהללו - בהם המשט הבינ"ל השנתי "אמיר"בו משתתפות עשרות רבות של יאכטות, שיוצא מטורקיה ופוקד מרינות לחופי הים התיכון - מגיעים לאשקלון.

תעריפי עגינה גבוהים

אגב, תעריפי העגינה במרינה באשדוד גבוהים מאלה שבאשקלון, בהם תעריפי העגינה לספינות המסחריות המשיטות נוסעים, מה שלא מעודד תיירות ופעילות כלכלית. במרינה מתקיימת פעילות תיירותית ,בעיקר בחגים ובקיץ, כשהמוני מבקרים מגיעים אליה כדי לשוט לאורך רצועת החוף היפה. בלית ברירה, באין שירותים ציבוריים, נאלצים המטיילים להטיל את מימיהם ולעשות את צורכיהם בין המכוניות, במגרש הכורכר המאולתר המשמש כמגרש חניה. אותו מגרש שבו התחייב היזם להקים חניון גדול ומסודר, כך על פי ההסכם.
הבטחתו של לסרי, באותה ישיבת מועצה בה נידון מצבה העגום של המרינה, לטפל בנושא לא הגיעה לכדי מימוש.

העירייה גם לא הפעילה מעולם את הסנקציה לפיה יחולט סכום הערבות,שהפקיד בזמנו היזם, בגין אי עמידה בהסכם באשר לאי הקמת כל נכסי המינהל והפיתוח הסביבתי של המרינה.

התוצאה היא שלמרות נתוני הפתיחה הטובים שלה שכוללים את המרינה, אשדוד לא הפכה בינתיים לעיר תיירות אטרקטיבית באגן המזרחי של הים התיכון כפי שהציג בחזונו לסרי. במצבה הנוכחי אשדוד אינה יכולה להתחרות בערים אחרות לחופי הים התיכון בהן יש מרינות משגשגות, כולל באשקלון.

תגובת חברת "המרינה הכחולה": "מחירי העגינה נקבעים לפי רמת האיכות והשירות"

המרינה פתוחה לקהל הציבור, למעט המזחים הסגורים שבהם עוגנים כלי השייט"
הילדים שקופצים משוברי הגלים, זו תופעה שחוזרת על עצמה מידי שנה בתקופת הקיץ וחופשות ביה"ס.
אנו מנהלים מאבק תמידי מול הילדים בשיתוף עם משטרת ישראל, השיטור הימי והשיטור המשולב כפי שעשינו זאת לאורך השנים.
כמו כן, בחודשי הקיץ אנו נלחמים בתופעה בשמירה מוגברת במרינה.
מחירי העגינה במרינה אשדוד נקבעים לפי רמת האיכות והשירות שניתנת במרינה אשדוד.
איננו משווים את רמת השירות למרינה אשקלון ולא למרינות אחרות, שהמחירים שם יקרים בעשרות אחוזים."