ashdod10 logo

הבריחה מהמרינה

אם לא הספיקה לנו ההגירה השלילית של זוגות צעירים מאשדוד לאשקלון בגלל מחירי הדירות באשדוד, התווספה לכך לאחרונה גם הגירת ספינות מסחריות ופרטיות למרינות אחרות, בעיקר לזו שבאשקלון. הסיבה לטענת בעלי הספינות היא ההזנחה במרינה באשדוד והשירות הבלתי מספק, המונעים ממנה בין השאר להפוך למוקד תיירותי מרכזי בעיר. אולי אם המרינה תועבר בבוא הזמן לניהול עירוני, לכשיסתיים החוזה של חברת "המרינה הכחולה", יש סיכוי לכך שהיא תתנהל כפי שהייתה אמורה להתנהל מלכתחילה ותהפוך למוקד תיירותי מרכזי באשדוד. צחי ישורון, בעל יאכטה במרינה: "בכל עיר אחרת היינו נחשבים נכס, אבל באשדוד לא עניינו אף אחד"
חן בוקר | חמישי, 23 ינואר 2014 17:29

צילומים: נועם אלטחן

באתר עיריית אשדוד כתוב על המרינה כי יש לה "קסם מובחן,היא טובלת באווירה ייחודית ומספקת תענוג לחושים. בריזה מלטפת נושאת ניחוחות ים פתוח, צלילים מרגיעים של מים וגוונים שלווים של כחול וירוק מרגיעים את העין...חווית הביקור במרינה הכחולה היא כה נעימה ומהנה שקשה לעזוב את המקום... מהמרינה הכחולה יוצאות הפלגות 'אטרקציה'..." התיאור הזה רחוק מאוד מהמציאות ונראה כאילו נכתב על מקום אחר ולא על המרינה באשדוד. כי מי שמגיע למרינה באשדוד ,שהיתה אמורה להיות אתר התיירות המרכזי של העיר, מוצא בה עזובה, הזנחה ופיתוח תקוע. חמש עשרה שנה אחרי חנוכתה ואין בה במרינה תיירות אמיתית לא מהיבשה ולא מהים ואפילו לא חניה ושירותים ראויים למבקרים.

באשדוד,שיש לה חוף ים מהיפים בארץ ונמל שהשייט בקרבתו מרתק, לא השכילו להפנים את מה שהפנימו במרינות אחרות בעולם ובארץ, בין השאר באשקלון, שמרינה אינה רק מקום עגינה לבעלי ספינות אלא מיזם תיירות ומסחר.

עוברים למרינות אחרות

לאחרונה עזבו מספר ספינות, בהן ספינות מסחריות שהעניקו שירותי תיירות, את המרינה באשדוד לטובת מרינות אחרות. כך בין השאר עברה ספינה מסחרית בעלת שתי קומות המורשית למאה ועשרים נוסעים למרינה בהרצליה וספינה מסחרית בעלת רצפת זכוכית שרשויה למעל ארבעים נוסעים למרינה בעכו. מספר ספינות עברו לשכנתנו הדרומית, המרינה באשקלון. אז אם עוד לא הספיקה לנו ההגירה השלילית של זוגות צעירים לאשקלון בגלל יוקר הדירות באשדוד, יש לנו גם בריחה של ספינות למרינה באשקלון שפורחת ומשגשגת. על אלה שהעתיקו את מקום פעילותם מהמרינה באשדוד למרינה באשקלון נמנים, בין השאר, אוסנת וצחי ישורון בעלי "מצב הרוח", שבמשך שש שנים ערכו באשדוד שייט חווייתי עם ארוחות מיוחדות שהם מבשלים.

לא רק שהם התפרנסו משייט זה לאורך החוף היפה והמעניין, אלא סיפקו גם עבודה ליאכטות מסחריות נוספות, מאחר שהם יצרו קשרים עם ועדי עובדים וכדי להשיט קבוצות גדולות נזקקו לספינות נוספות לזו שלהם. "בכל עיר אחרת היינו נחשבים נכס אבל באשדוד לא עניינו את אף אחד", אומרים אוסנת וצחי, שעשו הכל בעצמם ולמרות הקשיים שהוערמו על דרכם. לפני כשבע שנים השתחררו אוסנת וצחי ישורון משירות קבע. הוא מחיל האוויר והיא ממודיעין שדה. כשתכננו קריירה שנייה היה זה אך טבעי שיבחרו בתחום הקשור לים, זירת הפעילות של צחי מאז היותו ילד ומאחר שהדביק את אוסנת בחיידק. מרחק הנסיעה ממקום מגוריהם, מושב אביגדור הסמוך לקרית מלאכי, למרינה באשקלון או לזו שבאשדוד היה זהה.

"החלטנו על שייט חוויתי ייחודי עם ארוחות מיוחדות שאנחנו מבשלים. בחרנו במרינה באשדוד כי ראינו בה פוטנציאל להתפתחותו של העסק שלנו. נקשרנו לאשדוד והבאנו לה כבוד. הבאנו לאשדוד מטיילים מכל רחבי הארץ, שחלקם הגיעו אליה בפעם הראשונה בחייהם. עשינו והשקענו אבל לצערנו הרב התבדינו והתייאשנו. היינו לקוחות של המרינה באשדוד אבל לא קיבלנו את היחס שהגיע לנו תמורת התשלום ששילמנו למרינה באשדוד", הם אומרים. לפני שלושה חודשים עברו בני הזוג ישורון לפעול במרינה באשקלון ולנוכח ההבדלים בין שתי המרינות הם מצטערים שלא עשו זאת קודם לכן: "הלקוחות החוזרים שלנו שהגיעו אלינו למרינה באשקלון ציינו בפנינו שהשתדרגנו מאוד לעומת מה שהיה באשדוד" הם מספרים. המרינה באשקלון נחנכה כחמש שנים לפני זו שבאשדוד ובניגוד למרינה באשדוד, שמנוהלת על ידי חברה פרטית, את המרינה באשקלון מנהלת החברה הכלכלית העירונית, שמשרדיה ממוקמים במרינה והיא קרובה גם פיזית למתרחש בה. המרינה באשקלון שוקקת ותוססת. יש בה מסעדות, פאבים ובתי קפה והיא מהווה מוקד לתיירות מהיבשה ומהים. היא מהווה נמל יציאה מהארץ וכניסה אליה ומגיעות אליה יאכטות מהעולם. במרינה זו גם השכילו לבסס פעילות ימית פרטית ועירונית ולארח באופן מסורתי משטים ארציים ובינלאומיים. אחד כזה הוא "משט האמיר" שמתחיל ביוון ועובר בתורכיה, קפריסין, סוריה, לבנון, ישראל ומצרים. במשט זה מגיעות למרינה באשקלון מאות ספינות מרחבי העולם, מה שבהחלט עונה על הקריטריון של תיירות ימית.

marina 68
התלונות

לבני הזוג ישורון יש בטן מלאה על התנהלות המרינה באשדוד, בין השאר כלפי הספינות המסחריות: "כלי שייט מסחריים באשדוד הם פרה חולבת ונדרשים לשלם כפליים מכלי שייט פרטי, למרות שרמת השירות הניתנת להם היא עלובה ובוודאי שלא מסייעת לעסקים. באשקלון לא מתקיים הנוהג הפסול הזה והמרינה עוזרת לך לקיים את העסק", אומרים בני הזוג ישורון. לטענתם, אוזלת היד של המרינה באשדוד היא שהבריחה אותם בסופו של דבר לאשקלון. "את פני המבקרים, כמו את פני מי שבאו אלינו לעשות כיף, מקדמת דרך גישה לכניסה כשהיא מרוצפת בזבל-שאריות של מבקרים, בחניה זרוקים חיתולים ולאורך השביל ההיקפי זרוק לכלוך שמשאירים אחריהם דייגים. פחי הזבל עולים על גדותיהם, בעיקר בסופי השבוע. בשירותי השייטים הזנחה ולכלוך, אסלות ללא מושבים ואם שכחת להביא איתך נייר טואלט אתה בבעיה גדולה". לטענת בני הזוג, כתוצאה מכך שמנגנוני הנעילה של שערי הכניסה לרציפים אינם פועלים כבר מספר שנים, נוצר מצב של "אין דין ואין דיין. איש הישר בעיניו יעשה וגם כשפונים למשטרה היא לא מגיעה". כתוצאה מכך, לדבריהם, נכנסים לרציפים אנשים שאינם מורשים לכך ועוברים על החוק שאיש אינו אוכף אותו.

"אין סיורים ברציפים, שהפכו למחסני גרוטאות ולמועדון דייג עירוני. יש פעמים בהם הדייגים חותכים את חבלי הספינות כי הם מפריעים להם לדוג. כך למשל ספינה שעגנה ברציף סמוך אלינו וחבליה נחתכו התנגשה שוב ושוב בספינות שעגנו לידה וגרמה נזק לעצמה ולספינות האחרות. היו פעמים שחוטי דייג וקרסים הסתבכו במדחפי ספינות וגרמו לנזקים. אין סיורים ברציפים. לא פעם ראיתי במו עיני סירות שניזוקו או שחבליהן ניתקו ואיש לא שם לב אליהן, שלא לדבר על יידוע הבעלים. בקיץ המרינה הופכת לקאנטרי קלאב גדול, כשאנשים קופצים למים ושוחים בין הסירות", אומר צחי. לטענתו, אחרי שעות העבודה איש לא עונה בטלפון במרינה, שלא לדבר על סוף השבוע. אין הקפדה על הנהלים. בעלי סירות מקיימים לעיתים חאפלות קולניות שמפריעות לשאר שוכני המרינה וזאת מבלי שההנהלה תעיר להם. ואם זה עוד לא מספיק, עוגנות במרינה גם אוניות וכלי עבודה של החברה המנהלת את המרינה, EDT ,שמבצעות עבודות ימיות ושקודם לכן עגנו בנמל אשדוד.
אוניות אלה מפעילות במרינה גנרטורים שגורמים לרעש, לעשן ולסירחון, מה שפוגע באיכות הסביבה ובאיכות חייהם של מי שנמצאים על סיפון הספינות האחרות העוגנות במרינה.

"זכינו לחיבוק של עיריית אשקלון"

בני הזוג ישורון שבעי רצון מהחלטתם לעבור למרינה באשקלון. "מרגע שעברנו לשם זכינו לחיבוק של עיריית אשקלון שחיברה אותנו גם לגורמים תיירותיים בעיר ומסייעת לנו בכל דרך. במתחם המרינה הכל נקי ומסודר. מנקים שם כל הזמן כולל בסופי השבוע. מבנה השירותים והמקלחות נקי ושמיש כי גם אותו מנקים כמה פעמים ביום. שערי הכניסה לרציפים נעולים למבקרים. אם יש תקלה במנגנון היא מתוקנת מיידית. כך גם אם יש איזו שהיא בעיה ברציפים כמו למשל בעיית חשמל. ברציפים מתקיימים סיורי שומרים וגם מנהל המרינה עצמו מסייר בהם. אם קורה משהו לספינה שלך אתה מקבל מייד טלפון עדכני יש במרינה 24 שעות ביממה ומנהל המרינה
עונה לטלפון בכל עת. הוא עושה הכל לקידום השייט, מופיע בפורומים ובכנסים ומציג את המרינה בפני הקהל.

יש עוד סיכוי לתיירות לא מן הנמנע שמצבה של המרינה באשקלון, כפי שהוא מתואר על ידי בני הזוג ישורון, הוא פועל יוצא, בין היתר, של העובדה שהיא מנוהלת באמצעות גוף עירוני שנתון לפיקוח ציבורי. ב-2017 יסתיים החוזה של חברת "המרינה הכחולה" והעירייה, שיש לה אינטרס ציבורי לפיתוח התיירות בעיר, יכולה לפעול לקראת שנה זו להעברת המרינה לניהולה. ההחלטה לפתח מרינה באשדוד התקבלה ב-93'. בנובמבר אותה שנה פורסם המכרז לבניית המרינה וזכתה בו חברת "התקופה הכחולה", שלימים שינתה את שמה לחברת "המרינה הכחולה". הסכם ההקמה נחתם עמה באפריל 94' וחפ"א (החברה לפיתוח אשדוד) מונתה לגורם המפקח. בשלב מסוים הוחלט בעירייה להוציא את חפ"א מהתמונה והתוצאה היא שעד היום לא הושלמה בנייתם של מבני השירות במרינה כמו משטרה, מכס, דואר, מד"א ועוד.

לאחרונה,העלה חבר המועצה אלי לחמני את נושא מצב המרינה לסדר היום של מועצת העירייה.בעקבות זאת מינה ראש העיר יחיאל לסרי את מנכ"ל חפ"א,יהודה אבידן,לבדוק את מה ש"המרינה הכחולה" צריכה להשלים בפיתוח המרינה כפי שהתחייבה בהסכם עליו חתמה,בין השאר,עם העירייה.בישיבת מועצת העירייה הקרובה אמור מנכ"ל חפ"א להציג את הממצאים בפני חברי המועצה.

במוקדם או במאוחר יצטרכו ראש העיר והמועצה להחליט על מדיניות העירייה בקשר למרינה והחלטה זו תקבע במידה רבה את היותה או אי היותה של אשדוד עיר תיירות.



דובר עיריית אשדוד אדי בן חמו מסר בתגובה כי :

חזון ראש העיר להפוך את אשדוד לעיר תיירותית, קורם עור וגידים ובכל פעם אנו עדים לעוד לבנה המגשימה חזון זה. גם בעניין המרינה העירייה פועלת בהתאם לחזון ולבקשת ראש העיר קיימו העירייה וחפ"א מפגשים עם הגופים הרלוונטיים על מנת להיערך ליום שלאחר תום תקופת החכירה. לידיעתך, על אף שבאופן פורמלי המרינה שייכת לממ״י ובתום תקופת החכירה תחזור המרינה לממ״י, נערכו בה לאחרונה סיורים מקדימים לקראת פגישה נוספת וחשובה שנקבעה לעוד כשבועיים, בה ישתתפו נציגי עירייה, חפ"א, מינהל מקרקעי ישראל והמרינה, על מנת לדון בפתרונות לתפעול המרינה - מיד לאחר תקופת החכירה כאמור.

חשוב שנעשה סדר בדברים ונזכיר כי הסכם ההתקשרות בין העירייה למרינה נחתם לפני הרבה מאוד שנים ולמרות הרצון הטוב של ההנהגה הנוכחית, לא היה באפשרות העירייה להתערב בנדון. יחד עם זאת, לאור כך שאנו מתקרבים לתום תקופת החכירה כאמור, ביקש ראש העיר לבחון את כל האפשרויות הניהוליות והתפעוליות, אותן תוכלנה לבצע העירייה וחפ"א. עד אז היא מנוהלת ע״י הנהלת המרינה ואליה יש להפנות שאלות בנושאי ניהול ותפעול עכשוויים.

יש להבליט את העובדה כי במהלך חמש השנים האחרונות עשתה אשדוד קפיצת מדרגה משמעותית המקדמת אותה אל חזית הערים היפות בישראל, כאשר נושא התיירות הוא מהנושאים הזוכים לתשומת לב רבה. כדוגמא נזכיר את פיתוח החוף, שדרוג חופי הזהב של ישראל, בניית טיילת הספורט, חנוכת מלון ווסט החדש, השקת כיכר עין השמש ומיזם האורות, חנוכת פארק אשדוד-ים והמזרקה המזמרת, פתיחת האמפיתיאטרון הגדול בישראל והמשכן לאומנויות הבמה, שדרוג מוזיאון לתרבות פלשת... ועוד. בצד אלו נמשיך לקדם מיזמים חדשים ובהם טיילת החוף, פיתוח מצודת אשדוד, בניית מלונות, פארק מים, ספורטק וכו'. כל אלה מקדמים את אשדוד אל יעדיה התיירותיים ובתוך כך גם המרינה.

תגובת המשטרה למדור "בלי חשבון" בנושא הסכנות במרינה:
"הניידות נותנות מענה לקריאות במרינה כל עת שנדרשת לכך"

דובר מרחב לכיש, ליאור בן סימון, מסר בתגובה כי:
"משטרת אשדוד מגיבה לכל אירוע בו נדרש מענה משטרתי לאירועים פליליים. ניידות המשטרה נותנות מענה לקריאות במרינה כל עת שנדרשות לכך. ככלל נדרשת מנהלת המרינה באשדוד להשלמת תנאי הרישוי במקום בדגש להצבת מאבטחים והתקנת גידור. פעם שימולאו דרישות המשטרה כאמור יצומצם הצורך בתגובת ניידות המשטרה לאירועים שצוינו בפנייתך".